• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Limma solcellspanel på glasfiber

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av att limma fast solcellsfästens på en glasfiberkaross.
Sladdgenomföringen har Dungens husbil gjort. Jag noterar att det följde med ett slags fäste med genomgång för sladden och tre hål för skruvar. Dessa var dock så korta så dom skulle inte greppat i glasfibern. Den har dom inte använt utan bara smetat i en tätmassa.

Till våren ska jag limma fast solcellen och det tar ca 20 tim. att härda. Är det tillförlitligt?
Jag undrar, bör man inte ha några hål i fästet så att limmassan kan bilda en tapp i foten?
Att bara limma den slätt verkar lite vanskligt.

Hur fäste ni kabeln i solcellen? På denna solcell finns det inga skruvar utan bara ett litet hål i plus och minus tungorna.
Tacksam om någon har erfarenhet av detta.
Curt.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Klipp till rektangulära plåtbitar av 1,5 mm rostfri plåt, 15 x 30 mm, 4 st. Borra ett hål 5 eller 6 mm i mitten på varje plåtbit.
Köp M5 elller M6 rostfri gängstång - eller helgängade bultar - och kapa till fyra st bitar på lämplig längd och svetsa fast de här fyra gängade huvudlösa bultarna från undersidan av brickan. Slipa svetsen plan.

Rugga upp taket på de ställen brickorna ska sitta, plasta fast med polyesterplast/båtplast (om det är ett polyesterplasttak), lägg på lagom breda remsor av 400g/m rowing (15 mm utanför brickorna runtom) ovanpå plåtbrickorna och lägg på mera polyesterplast.

Man kan lägga över tunn etenplast (plastkasse från affären) ovanpå plastningen, (bultarna sticker upp genom plasten), och sedan släppa ner solcellspanelen på bultarna så fixeras bultarna i rätt läge utan att panelen fastnar i plasten, förhoppningsvis.
Lite siliconspray eller en lätt dusch med tunt rostskyddsmedel vid varje bulthål på undersidan av panelen ger ytterligare säkerhet mot 'fastlimmad solcellspanel'!
Lite putsning och målning efteråt fulländar konstverket, montera panelen med Nylockmuttrar.

En del solpaneler har en låsklack där ett hänglås kan placeras, även den plastas fast med ett lager 400 g/m rowing - eller fler lager av tunnare glasväv.
Glasfibermatta (oorienterad glasfiber) kan förstås användas men jobbet kan nog behöva spacklas mera då - med t.ex. Plastic Padding 100, lättslipat o bra.

Beroende på hur varmt det är i lokalen och hur mycket härdare man blandar i polyesterplasten så härdar det hela ganska snabbt, oftast alldeles för snabbt(!), så ha alla glasvävremsor tillklippta, täckplasten klar, panelens undersida sprayad med släppmedlet vid bulthålen och all slipning och sådant utförd innan härdaren blandas i plasten.

Är det ett tak av epoxiplast så blir det förstås epoxiplast som ska användas för plastningsjobbet, härdtiden ökar då från kanske 15 minuter till uppåt 24 timmar och man kan lusa på med plastningen och har god tid att fixa och dona.

PS, har ändrat ämnesrubriken lite för att underlätta när man letar efter inlägg om speciella ämnen.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Hej och tack för ditt informativa inlägg.

Den solcellspanel jag köpt från Sunwind har medskickade fötter och ett tvåkomponent härdlim Sikaflex 291. Enligt bild sätts en M8 bult i panelen och en distansmutter fäster bulten, bulten förs sedan genom hålet i foten och fäst där med M8 mutter nylock. På bild är det ett hål i mitten av fotens längd men de medföljande fötterna har ett hål i var ände.
För mig verkar det bättre att borra ett nytt hål i mitten, kanske på motsatta vinkel och att vända sidan med de två borrade hålen mot taket. Under foten ska det ju sitta en kort bit gummilist på två ställen för att limmet ska få tillräckligt utrymme, jag menar då att om man vänder ett par hål neråt så kan ju limmet jäsa upp i hålen och på så vis förstärka infästningen.
Min fråga är om någon har limmat enligt dom anvisningar SunWind ger.

Curt.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Hej!
Finns det någon som har erfarenhet av att limma..........
Curt.


Hej Kurt, utan att veta vilket fabrikat Du valt är det lite svårt att ge ett bra råd.
Men jag förmodar att du har köpt genom Dungen och sannolikheten att det är av märket Awimex är rätt stor. Om så är fallet så är det inga problem att limma direkt på taket. Detta förutsatt att det blir ordenligt rent där det skall limmas ( med silkaflex ).
Röd T-sprit fungerar bra.
När Du lagt på limmet och solpanelen så sätt det hela under tryck med hjälp av en tyngd på solpanelen all luft skall bort. Låt det hela härda i ett dygn innan du rör den eller bilen.

Synd att man inte använt genomföringen till sladden, det blir svårare att byta vid senare tillfälle. Genomföringen får plats under solpanelen och kan med fördel limmas i taket liksom sladden.

Lycka till.:wink:
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Frågan har varit uppe tidigare jag svarade då att för egen del har jag alltid limmat L-profiler i aluminium på taket och sedan skruvat fast panelerna i dessa, från sidan detta för att kunna lossa panelen lätt om den skulle gå sönder. det som är viktigt är att man lämnar ett par centimeter mellan taket och panelen för ventilation för att den lämnar sämre laddning ju varmare den blir. Som lim använder jag Casco Marin och Teknik finns på Clas Olle det blir som gummi när det stelnar. Har gjort detta på 3 bilar jag haft genom åren och det sitter fortfarande fast.

Kjellberg
 
Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Ramen på solcellspanelen från SunWind har ingen bra sidokant att fästa i utan fästmöjligheten är att ställa panelen på foten/fötterna som är uträtad Z-profil eller skulle man säga två L med kort skaft.

Det bör väl gå bra att limma med det medskickade Sikaflex. För rengöringen rekommenderas T-sprit samt en medskickad Primer.

Curt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Hej, jag råkade ha några infobroschyrer om Sikas produkter liggande på bordet när jag läste din fundering över att "bara" limma fästena till solcellen. jag kan nog hålla med om att det känns lite nervöst men......(Naturligtvis handlar det ju om avfettning med rödsprit, isopropanol och eller ev. primer och lite slipning av fästytorna.) För övrigt står att läsa om draghållfastheten på i mitt fall SikaBond-T2 som jag tänker använda, 250 kg/10 kvadrat cm. (F... jag hittar inte lilla kvadrat-tvåan). Om vi antar 2 st. L-profiler fyra cm. breda och femtio cm. långa, så hamnar vi efter lite matte på fantastska TIO TON
i draghållfasthet. Vilket innebär att vi borde ha marginal även om man har lite funderingar över limning. För övrigt kan jag nämna att vid tidigare monteringar, så har jag limmat dit en spoiler/vindavvisare framför panelen. Den kan vara tillverkad av en hög L-profil som bockas lite bakåt eller Kamas vindavvisare till takfönster. Väl mött på vägen med förhoppningsvis säkert limmade solcellspaneler.
M.V.H. JANKRO.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Hej.

Jag har skruvat fast min solcell med grova rostfria plåtskruv i mitt glasfibertak, samt tätat med silikon. Då solsellen är ganska stor 115W så litar jag inte på lim.

Om man behöver byta eller ta bort den är det lätt att plasta igen hålen i en ett glasfibertak.


Jägarn :)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Hej!
Är inte risken stor att skruvarna lösnar efter ett tag iome att taket rör sig.Man tror att allt är frid och fröjd men plotsligt lösnar allt ihopp.Bara en tanke.Jag själv har gjort på det sättet

Bild 758.jpg
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

En god trätekniker sade en gång till mig att skruv är bara till att hålla fast detaljerna medan limmet hädar. Limmet är det som håller inte skruv i takmaterialet. För att skruv skall hålla måste den vara genomgående och ha en stor bricka på insidan.
Lita på limmet. Det som kan vara problematiskt är aluminium som måste behandlas med lämplig primer.
 
F

F.d. 50047

Guest
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Ni som fipplat med Sikaflex 291, räcker det att köra T-röd för att få rent på taket & på L-listen. Eller måste man ha någon primer, och vart hittar man då det?
Sikaflex 291 finns ju på klasse, men ingen primer :(
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Jag hade samma tankar som trådskaparen , såg panelen och tusenlapparna flyga iväg på
autobahn.......
Men min panel sitter med fötter och limmade efter alla konstens regler ,
ruggning , rengöring , primning med rätt väntetid. Och det kan påpekas att limet skall vara tjockt så det tar uppvibrationer. Under mina " fötter" ligger väl en 4-5 mm. Så tryck
lagom. Sikaflex jag också! Lycka till!!!!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Jag har ingen erfarenhet av att limma solcellsfästen på husbilen. men väl av att använda Sikaflex i båtsammanhang. Det är fruktansvärt starkt, och finns det bara tillräckligt stor spalt så att skiktet inte blir för tunt skulle jag inte vara ett dugg orolig. Blir det för tunt tar det inte upp rörelser lika bra. Men det skall vara rätt sorts Sika och rätt rengöringsmedel, och kanske primer för att vara på säkra sidan. Det fanns bra info på Sikas hemsida senast jag kikade där.

Det finns också åtminstone en Sikaprodukt som inte alls tål T-röd. Jag tvättade med sådant och hade för bråttom att applicera Sika sedan, och det härdade inte överhuvudtaget, iallafall inte på de 10 månader jag väntade.... Jag ringde Sika support och deras första fråga var om jag använt T-röd. Det här handlade iofs om en nåtmassa och inte om den vanligare lim/tätningsprodukten, men jag har bara använt Sikas egen rengöring eller därefter.

Lycka till!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Hej, det är ca. tre år sen den här tråden var öppen sist. Jag har sedan dess limmat en hel del olika prylar, solceller m.m. och än har inget ramlat bort. Enda problem jag har haft med limning var när jag skulle ta bort en spoiler som var monterad med Casco Marin & Teknik. Det var ett h..... att få bort skrotet. Man kunde bara konstatera att varken limmet eller vidhäftningen var den svagaste länken. Jag tror att även om man inte väljer Sikas produkter med primer utan "bara" köper Casco M & T eller även Bostik Maxi Bond, ruggar upp ytorna med sandpapper och ser till att avfetta noggrant, så sitter prylarna på taket fast. Ge det tid att härda bara, för om man har en bred fog så tar det tid innan härdningen når ända in. Jag har heller inte läst om någon som har tappat sina solceller p.g.av att limningen släppt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2997

Guest
Sv: Limma solcellspanel på glasfiber

Jag limmade min 160W solpanel på taket med PL-400, detta lim tål 300kg/cm2.
Satte 4 st L-profiler i aluminium(2 per sida). Dessa är 20cm breda och sattes så nära centrum på taket som möjligt med tanke på vridningen som sker i karossen när man kör. Detta minimerar utmattning av glasfibern.

H/ Tord
 
Toppen