• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Limma på taket

F

F.d. 53284

Guest
Som färsk husbilsägare ställer jag frågan om man kan limma det mesta på taket i st f att göra en massa hål?
Aktuellt nu är en SNIPE parabol, vikt ca 12 kg.
Ser även på olika solceller.
Tacksam för svar från denna kunskapskälla utan botten.
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Sv: Limma på taket

Hej, jag har samma funderingar och ställde frågan till Sikaflex och fick detta svar.
Ska också montera en Snipe.

Du bör använda en Sikaflex som heter Sikaflex-252 alt. -552. Hållfastheten är beroende på vilken yta du har att limma på.

Om du ex. har ett beslag med storleken 200 x 200 mm och stränglimmar denna så att du täcker 50% av ytan innebär det att du har en styrka i limmet på 100mm x 100mm x 3 MPa = 30 000 MPa vilket motsvarar 3000 kg innan det går sönder. Om man räknar med oändlig tid för limmet med statisk och dynamisk belastning får man använda sig av 3 % av denna styrka d.v.s. du får belasta limmfogen med 90 kg (för denna beräkning).

Det viktiga när man limmar är att ytorna är rena och torra. Du bör även förbehandla ytorna för att få en garanterad vidhäftning.

Jag föreslår att du förbehandlar med en aktivator som heter SikaAktivator-205 och en primer som heter SikaPrimer 206 G+P. Man fuktar en trasa lätt med 205 och låter det torka i 10 minuter. Därefter penslar man ett tunt lager med SikaPrimer-206 G+P och låter det torka i 10 minuter. För att limmfogen inte skall bli för tunn bör du även ha en gummidistans på 1-2 mm. Därefter stränglägger man med Sikaflex-252/552 och pressar samman tills man når distanserna.

Återförsäljare till bl.a. Kama fritid har tillgång tillgång till dessa produkter.

Hör av dig om du har fler frågor.


Med vänlig hälsning/Best regards

Peter Nygren
Sales Industry

Sika Sverige AB
Flöjelbergsgatan 8A.1, SE-431 37 Mölndal

/////////// Callee
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Limma på taket

På min förra bil satt en takbox limmad ,hade bilen i 11 år ,den satt som berget ,
Sikaflex som nämndes i tidigare inlägg finns även på byggfirmor tex Bejjers,
hälsningar Lasse
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Limma på taket

Det som man även behöver ta hänsyn till är takkonstruktionen. Solpaneler är lätta och stor yta men en parabol som har liten fot och stort vindfång ska man nog fundera lite mera. Många tak är av tunn plåt och andra av tunn glasfiber som säkert börjar röra sig och slitas loss från isoleringen. Amerikanska bilar har ofta en tunn "gummiduk" som är spänd över taket och där kan man nog inte limma alls.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Limma på taket

bra tanke!! man kanske måste kolla reglarna så att man får lite stadga ,eller sätta den på kanten av taket, bäst är nog att kolla med märkesverkstaden , hälsningar Lasse
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Limma på taket

Håller med föregående skrivare, Limma ALDRIG på ett tak som är löst, (när man tar på taket så känner man att det är löst och spänt)dvs. oavsett om det är plast eller alum.tak så MÅSTE man skruva. Men är taket oavsett material, fast limmat mot innermaterialet, så går det alldeles utmärkt att limma. Dock skall man vara observant på att följa instruktionen av Sikaflex. Dom flesta USA/CAN byggda fordon (dock inte alla) har ett sk. EPDM tak av gummi och där skruvar man alltid fast det man vill ha på taket
Lycka till
Inger-Lisbeth:spinny::spinny:
 
Toppen