• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Limma frigolit

F

F.d. 22252

Guest
Borrade några hål i mitt gamla radhus och sprutade in puskum som test det verkar fungera, tänkte innan hösten kommer och borra nya hål till det ställe som ska svara för isolering en luftspalt den enda isolering som finns utom träet i väggarna. Det är ju bara att köpa ett gäng flaskor på rätt ställe och spruta in väldigt lite jobb för mycket isolering.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu vet jag inte hur mycket det behöver svälla i ditt ärende.... men frigoliten måste vara tätt mot väggen, är den det då behövs det väldigt lite lim (tunt skickt).... duscha sen vatten på med en handspruta, detta gör att limmet sväller mer och stelnar snabbare...
Antar att du såg mitt foto på väggen, gissar på 2-3 millimeter så enda chansen att får skivan dikt an är att sätta frigoliten under så hård press att den trycks ihop och då utesluter det XPS skivor tyvärr.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Borrade några hål i mitt gamla radhus och sprutade in puskum som test det verkar fungera, tänkte innan hösten kommer och borra nya hål till det ställe som ska svara för isolering en luftspalt den enda isolering som finns utom träet i väggarna. Det är ju bara att köpa ett gäng flaskor på rätt ställe och spruta in väldigt lite jobb för mycket isolering.
Vissa luftspalten i hus har ett syfte. Var hos en som hade tätat takluftningen på sitt hus med fogskum för att det drog.. slutade med att han fick möglande takstolar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vissa luftspalten i hus har ett syfte. Var hos en som hade tätat takluftningen på sitt hus med fogskum för att det drog.. slutade med att han fick möglande takstolar.
Korrekt, varje gång man gör något som påverkar luftvandring måste man först förstå vad man gör, många har isolerat vindar noga och så ruttnar råspontet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja sånt känner jag till det var därför jag för ett år sedan gjorde ett test på en liten del av väggen, luftspalten är vad jag förstår ett sätt att likt en termos isolera utsidan från insidan, eftersom hela väggarna är gjorda i bastant trä tänker jag mej att insidan ventilerar bort fukten genom väggarna som är klädda med tretex utsidan är heller inte tät sitter bara lite tunt papper som vindskydd. Så eventuell fukt borde ventileras bort, daggpunkten torde uppstå i själva isoleringen som naturligtvis inte kommer att bli heltäckande finns ingen ritning så man vet ingenting om hur det ser ut i väggarna annars än det jag såg när jag borrsågade ut ett hål för värmepumpen och brände en ny borrmaskin samtidigt.
Luktade kåda om virket byggt 42 sånt kan man inte göra idag blir för dyrt, riktigt grova dimensioner också och helt perfekt.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Äldre hus som är byggda i trä ska inte tätas på modernt sätt. Har jobbat endel uppe i gamla linköping och det är faktiskt så att husen håller för att man inte ändrar sättet dom är byggda.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Äldre hus som är byggda i trä ska inte tätas på modernt sätt. Har jobbat endel uppe i gamla linköping och det är faktiskt så att husen håller för att man inte ändrar sättet dom är byggda.
Helt rätt, att försöka spara pengar genom att täta gamla hus slutar oftast på ett och samma sätt med nya mycket värre problem om man inte har jättekoll och det har ytterst få, vanligast är att de som tror dom har koll har noll koll.
 
Toppen