• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lim/fyllnadsmassa för cellplast?

F

F.d. 1874

Guest
Tja!
Håller på med första husbilsbygget, en Citroen Jumper från 2001 som ska bli isolerad och inredd.

Finns den del hål och springor i karossen från gamla skruvar etc som jag skulle vilja fylla igen, nån som har förslag på lämpligt lim, spackel eller fyllnadsmassa?

Ska isolera den med frigolit så måste vara något som inte avger lösningsmedel. Har både Jula, Biltema och Clas Ohlsson i närheten, annars är det dåligt med byggvaruhus så om det finns på något av dem vore det en stor bonus!

Edvin
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Lim/fyllnadsmassa för cellplast?

Skall du laga karossen och limma frigoliten samtidigt?

Om du lagar först så hinner ev. lösningsmedel dunsta innan frigoliten kommer på plats.

Jag har använt Sikaflex (tror den heter 221) att laga rosthål m.m. i plåtkarros. Går att slipa o lacka när den härdat ordentligt.

Tror i och för sig inte sikan innehåller lösningmedel men dyrt och hållbart att bara ha för att limma frigolit.
Till detta kan man använda lösningsmedelsfritt sättlim.
Det går även att limma frigolit med fogskum men har inte provat o misstänker att det är svårt p.g.a. utvidgningen.

Kolla gärna mina bilder i Ambulansen tråden.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Lim/fyllnadsmassa för cellplast?

Välj isolermaterial med slutna celler!
:)
 
F

F.d. 1874

Guest
Sv: Lim/fyllnadsmassa för cellplast?

Välj isolermaterial med slutna celler!
:)

Fogskum har jag i massor, ska användas till att fylla alla stolpar och hål där jag inte får in frigoliten. Tyvärr så håller det inte borta vatten så måste täppa till alla hål med något annat först.

Skulle gärna ha använt något med slutna celler men det kostar lite mera!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Lim/fyllnadsmassa för cellplast?

Använd inte frigolit för det tar till sig vatten och fukt. Välj som sagt isolering med sluta celler
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Lim/fyllnadsmassa för cellplast?

Missförstår jag något?

Är dessa hål du behöver täppa igen i karossen utåt?

Och i så fall bör dessa lagas innan isoleringen och borde inte påverka hur du sen isolerar.

Svetsa igen hålen är väl bäst men som sagt Sikaflex går också bra och i tex skarvar m.m. där det kan röra sig till och med bättre.

Sluta eller öppna celler i cellplasten kan man fundera över. Beror nog på hur du tänkt dig själva isoleringen. Frigolit, kan visserligen hålla 2 % av sin egen vikt i vatten (vattenånga) men den blir inta att likna vid en blöt disktrasa. Kolla tex en boj eller flytbrygga som legat i vatten en hel sommar.
Man kan snarare säga att frigolit går att jämföra med trä som kan ta upp viss mängd fukt och även torka ut. Andas är väl fel ord i sammanhanget men en liknelse

Om du skall limma bitar av isolering direkt mot plåten, och det är ju det vanligaste i skåpbilar med rundade o knepiga karossformer är det isolering med slutna celler som gäller (rimmade!) och dessutom är dessa mjuka så det går att följa bilens form. Ofta bättre isolervärde också

Om du tänker dig en totalt 100% ig isolering med fogskum i alla skarvar mellan isoleringen så tror jag att öppna celler är att föredra p.g.a. att fukten skall kunna ventileras bort inåt bilen. Fogskum har ungefär samma hydro.... tekniska egenskaper som frigolit, d.v.s. "andas" men med mkt isolering med slutna celler skulle du kunna få samma problem som med fuktspärr att fukten inte kan ventileras ut.
Dock tror jag att en sådan isolering i en skåpbil är mkt svår att få till och jag skulle, som tidigare inlägg, i ditt fall använda mjuk isolering med slutna celler typ liggunderlag och limma på plåten.
 
F

F.d. 1874

Guest
Sv: Lim/fyllnadsmassa för cellplast?

Missförstår jag något?

Är dessa hål du behöver täppa igen i karossen utåt?

Och i så fall bör dessa lagas innan isoleringen och borde inte påverka hur du sen isolerar.

Svetsa igen hålen är väl bäst men som sagt Sikaflex går också bra och i tex skarvar m.m. där det kan röra sig till och med bättre.

Sluta eller öppna celler i cellplasten kan man fundera över. Beror nog på hur du tänkt dig själva isoleringen. Frigolit, kan visserligen hålla 2 % av sin egen vikt i vatten (vattenånga) men den blir inta att likna vid en blöt disktrasa. Kolla tex en boj eller flytbrygga som legat i vatten en hel sommar.
Man kan snarare säga att frigolit går att jämföra med trä som kan ta upp viss mängd fukt och även torka ut. Andas är väl fel ord i sammanhanget men en liknelse

Om du skall limma bitar av isolering direkt mot plåten, och det är ju det vanligaste i skåpbilar med rundade o knepiga karossformer är det isolering med slutna celler som gäller (rimmade!) och dessutom är dessa mjuka så det går att följa bilens form. Ofta bättre isolervärde också

Om du tänker dig en totalt 100% ig isolering med fogskum i alla skarvar mellan isoleringen så tror jag att öppna celler är att föredra p.g.a. att fukten skall kunna ventileras bort inåt bilen. Fogskum har ungefär samma hydro.... tekniska egenskaper som frigolit, d.v.s. "andas" men med mkt isolering med slutna celler skulle du kunna få samma problem som med fuktspärr att fukten inte kan ventileras ut.
Dock tror jag att en sådan isolering i en skåpbil är mkt svår att få till och jag skulle, som tidigare inlägg, i ditt fall använda mjuk isolering med slutna celler typ liggunderlag och limma på plåten.

Ja hålen är utåt, de härrör från "original" inredningen som var fastskruvad genom golvet

EDIT: Också lite svetsfogar och hål inne i bilen, t.ex från lastutrymmet in i B-stolpen. Eftersom säkerhetsbältena sitter fast inne i den stolpen vill jag inte fylla den med fogskum
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen