• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Likspänningsaggregat

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Likspänningsaggregat

Jag byggde också i tonåren. Kommer du ihåg så dyrt all elektronik var då, med rörteknik och allt.

Detta ser väl bra ut men vill du tvunget ha ett hemmabygge kan jag sno ihop det till dej. Tror inte det blir billigare. Nomalt ligger DC aggregaten på 5.000:-
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Likspänningsaggregat

Har nog kommit fram till att det inte lönar sig längre att bygga med "lösvirke". Aggregatet som jag byggde innehöll ju en 3055:a på kylplåt och jag ser nu då jag kollar på byggsatser att det ser ungefär likadant ut. Jag byggde mycket av virke som kom från Luxor eftersom jag bodde i Motala och jobbade hos den transportör som körde deras skrot till tippen. Man sopade golvet under banden och slängde det i kartonger. Jag bad chauffören att ta in dessa kartonger i hytten och inte slänga dem på tippen. Komponenterna skilde sig från nya endast genom att benen var bockade.

Det gjorde ju att byggena blev lite säregna. Bild på det som är på väg till skroten. Amperemetern har pajat. Drumlade väl omkring med probarna och hade inget kortslutningsskydd. Amperemetern hade jag "schuntat" med en vek koppartråd från en spole. Har bestämt mig för att köpa numera då det gäller instrument åtminstone. Har t.o.m. universalinstrument byggt på byggsats. Tar med det på bilden.

PB180054.JPG

;)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Likspänningsaggregat

Visst byggde man massa nyttiga prylar.

Tömme biblioteket på alla John Schröders böcker och byggde allt ifrån en enkel voltmeter till ett oscilloscope. Komponenterna kom ifrån gamla radio och TV aparater som man lödade i sär i beståndsbitar. Oscilloscopet kunde man knappt se skillnad mellan sinus och fyrkantkurva.
Idag undrar man hur billigt det kan bli, köpte idag en ny nätel till datorn för 14€
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Likspänningsaggregat

Det verkar som vi gått samma kurs, men kanske inte samtidigt. Har samma mätinstrument som på bilden plus rörprovaren och de andra prylarna som ingick.

Lite nostalgi!

Tyvärr skulle jag väntat ett halvår för det var sista kursen för radio-rör, därefter kom samma kurs men för transisitorer.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Likspänningsaggregat

Samma här. Byggde transistorprovare, signalgenerator mm. Fick senare ett oscilloskop, rörbestyckat av en bekant. Kunde då bl.a. studera fyrkantvågor. Klart jag kände trycket att bygga radiostyrningsanläggning också då. Hade börjat fuska med modellflyg också förutom att jag flög fullskala.

Förstår inte varför jag inte hoppade fallskärm och sysslade med dykning och bergsklättring.

Det där att man måste prova på allting är väl nästan sjukligt?

:mcride:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Likspänningsaggregat

Dykning har jag hållt på med sedan slutet 50-talet. De senare åren inte så ofta med apparat, men min 70-årsdag firade jag dock med ett apparatdyk utanför Teneriffa.

Här några av mina bilder från 60-talet; Amasis

Segelflugit har jag gjort men fallskämshopp blev aldrig av. "varför hoppa ur ett flygplan i lyften som fungerar"?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Likspänningsaggregat

Dyka på vrak dessutom. Måste ha varit spännande. Att vistas inne i ett vrak tycker jag verkar farligt.

Flugit fallskärmshoppare har jag gjort. En gång på Malmen. Redan det var lite ruggigt eftersom man skruvade bort högerdörren. Det visade sig att vädret var så dåligt att man inte kunde hoppa. En av hopparna berättade då han klev ur att det var första gången han hade varit med om landning med flygplan.
:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Likspänningsaggregat

....Förstår inte varför jag inte hoppade fallskärm och sysslade med dykning och bergsklättring.

Det där att man måste prova på allting är väl nästan sjukligt?

:mcride:

Det lär ha nåt att göra med Serotonin/Dopamin systemen. Det finns biokemiska samband mellan individer som söker spänning - "Sensation seeking behaviour".
För mer info - läs artiklar av Marwin Zuckerman eller Mari Åsberg.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Likspänningsaggregat

Faktum är att det är inte spänningen jag söker utan det är snarare "borde väl jag också kunna". "Om det är någon annan som kan det så borde väl jag också kunna det". "Om det är något jag inte kan så beror väl det på att jag inte har lärt mig det ännu".

Men det finns åtminstone ett område där det är lite speciellt. Musik.

Har spelat både fiol och dragspel. "Spelat??"

Tur att man ibland kan inse sina begränsningar också. Hade inga större problem att lära mig att spela efter noter. Där gäller ett tekniskt problem. Men det var något som fattades. Där gäller inte bara att "lära sig".

Inreda en husbil kan jag. Kan jag. Tror jag.

:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Likspänningsaggregat

Alve ohm du vill ha spänning så gå mot strömmen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Likspänningsaggregat

Nja. Den spänning jag sökte med den här tråden var faktiskt via ett aggregat.
Har nog själv bidragit till den ganska vanliga trådurspårningen. Gör inget. Bara kul.
:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Likspänningsaggregat

Dom här köpte jag för några år sedan och har fungerat bra. Fins nu i en digital variant. Kostar runt 50€. Skall du bygga så blir det med stor säkerhet dyrare. Det finns bättre modeller, men till det mesta så duger dom gott. Har till och med drivit Gunndioder med den. Den digitala varianten kan vara bättre om du vill laborera med lysdioder mm och slippa koppla in extra A&V meter.
 

Bilagor

  • f9cf670899126e145b43a37d05f92bcd.media.500x429.jpg
    f9cf670899126e145b43a37d05f92bcd.media.500x429.jpg
    33,3 KB · Visningar: 336

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Likspänningsaggregat

Verkar bra. Gillar faktiskt analoga instrument bättre. Var köper man den?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Likspänningsaggregat

Men snälla Alve, med din bakgrund så borde det inte vara någon större belastning
att reparera/renovera baserat på de bitar du har i "vraket".

Trafon brukar ju inte brinna i det första, samma borde gälla likriktarn, för du kör
väl med en överdimensionerad Graetzbryggekloss?
Då är det förmodligen bara en ev. driv- och en serie-trissa eller en spänningsstabb
av 78xx-model "som lyft på hatten, tackat för sig och avgått utan pension"?

Renoverade/reparerade min gamla laddare som satt i Uggleboet. Det "skjöts ihjäl"
när polska mekaniker elsvetsade runt strålkastarna (för att få dom att sitta still).

Efter likriktaren hade jag pulserande +18V, kopplade detta till en stor elektrolyt och
en 7815, som styrde en förbättrad yngre upplaga av 2N3055. Det hela gav +14,4VDC
ut till bodelsbatteriet.

Efter att ha stått nätkopplat under 3 månader under hösten kom bilen hem och jag
kunde skruva bort passagerarstolen för att lyfta ut bodelsbatteriet för vinterskötsel.
Kollade vätskenivån och kunde konstarera att den låga vätskan ovanför cellpaketet
"kokat bort". Det är väl godtagbart för 3 månaders överladdning.

Så "kom igen", Alve, de flesta komponenterna och lådan har du ju redan! :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen