Sv: Likspänningsaggregat
Men snälla Alve, med din bakgrund så borde det inte vara någon större belastning
att reparera/renovera baserat på de bitar du har i "vraket".
Trafon brukar ju inte brinna i det första, samma borde gälla likriktarn, för du kör
väl med en överdimensionerad Graetzbryggekloss?
Då är det förmodligen bara en ev. driv- och en serie-trissa eller en spänningsstabb
av 78xx-model "som lyft på hatten, tackat för sig och avgått utan pension"?
Renoverade/reparerade min gamla laddare som satt i Uggleboet. Det "skjöts ihjäl"
när polska mekaniker elsvetsade runt strålkastarna (för att få dom att sitta still).
Efter likriktaren hade jag pulserande +18V, kopplade detta till en stor elektrolyt och
en 7815, som styrde en förbättrad yngre upplaga av 2N3055. Det hela gav +14,4VDC
ut till bodelsbatteriet.
Efter att ha stått nätkopplat under 3 månader under hösten kom bilen hem och jag
kunde skruva bort passagerarstolen för att lyfta ut bodelsbatteriet för vinterskötsel.
Kollade vätskenivån och kunde konstarera att den låga vätskan ovanför cellpaketet
"kokat bort". Det är väl godtagbart för 3 månaders överladdning.
Så "kom igen", Alve, de flesta komponenterna och lådan har du ju redan!
