• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 och laddare

Matskulander

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Finspång
HBK-Nr
34425
Medlemskap
2024
Hej,

Mitt gamla AGM batteri har gett upp och jag behöver byta. Alternativet är ett nytt AGM eller ett nytt LiFePO4.
Solceller finns.
Har letat på många ställen och blir inte klok.
Kan man stoppa i ett LiFePO4 med de här grejerna i bilen?
Måste man flytta några byglar eller liknande?
Har läst att en del batterier har egen övervakning så man kan använda vilken laddare som helst, stämmer det?
Jag hade tänkt ett batteri från sunlux typ.
 

Bilagor

  • laddare.jpg
    laddare.jpg
    96 KB · Visningar: 89
  • regulator.jpg
    regulator.jpg
    83,8 KB · Visningar: 89
  • batteri.JPG
    batteri.JPG
    71,4 KB · Visningar: 90

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har ju bytt 100ah blybatteri till lifepo4 men bara kopplat in det och det laddas med den ordinarie laddaren som ger strax över 14v under gränsen för max laddning som är 14,6v det kanske inte blir helt fulladdat men de sista 5% ger förmodligen kortare liv så inget viktigt. Onödigt att krångla till det Du har ju redan en bra laddare.
En sak jag inte fattar är varför du ska betala så mycket pengar för ett 100ah batteri. De som säljs via amazon från ett tyskt stor lager har helt andra priser jag betalade 2488kr med fri frakt, förmodligen kan du hitta ett batteri med bluetoth för halva priset vad man nu ska ha det till. Själv ger jag inte mycket för de olika märkena på klisterlappar tror det handlar om påslag av grossisterna som vill tjäna pengar. Man vet ju var det kommer ifrån kina men inte vilken fabrik som tillverkar.
Jo jag har förstått att jag bor nog mindre än 2kilometer från dej!
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tittade och det finns faktiskt inte kvar, jag hade tänkt mej ett annat från början med riktiga poler men kopplingen på det gamla blybatteriet var gjort så att man använde polerna med en extra koppling som en kopplingsplint såg inte bra ut, så jag valde ett med skruvar men det skapade också en del problem. Det finns ett antal med poler och en extra laddare men den har man ingen nytta av när allt finns i husbilen Det här verkar vara likt det jag köpte och som jag tänkte köpa när jag ändrade mej om polerna som förmodligen är förskruvade så man kan byta om man vill. Amazon.se
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej,

Mitt gamla AGM batteri har gett upp och jag behöver byta. Alternativet är ett nytt AGM eller ett nytt LiFePO4.
Solceller finns.
Har letat på många ställen och blir inte klok.
Kan man stoppa i ett LiFePO4 med de här grejerna i bilen?
Måste man flytta några byglar eller liknande?
Har läst att en del batterier har egen övervakning så man kan använda vilken laddare som helst, stämmer det?
Jag hade tänkt ett batteri från sunlux typ.
Byt rakt av, med Magnus rekommendationer ovan! Det blir ett sånt lyft! Inte minst med ett Sunlux!
 

Matskulander

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Finspång
HBK-Nr
34425
Medlemskap
2024
Du kan stoppa i batteriet med den laddaren. Ställ laddaren i läge B. Och solcell regulatorn ställer du på lifepo4 läge. Har gjort så på min med liknande batteri och laddare. Dom grejorna överlever mig å bilen typ
Laddaren i läge B är jag med på, finns ju A, B och C att välja på. Regulatorn däremot, vad är LiFePO4 läge? Ska jag flytta nån bygel eller nån kabel?
 

Bilagor

  • regulator2.jpg
    regulator2.jpg
    717,5 KB · Visningar: 48
  • laddare2.jpg
    laddare2.jpg
    741 KB · Visningar: 44

Matskulander

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Finspång
HBK-Nr
34425
Medlemskap
2024
Laddaren i läge B är jag med på, finns ju A, B och C att välja på. Regulatorn däremot, vad är LiFePO4 läge? Ska jag flytta nån bygel eller nån kabel?
Ok hittade instruktion nu, jag har en bygel på SW3 nu. Med LiFePO4 läge borde jag ha en bygel på alla, SW1, SW2 och SW3. Har jag fattat rätt då?
 

Bilagor

  • byglar.JPG
    byglar.JPG
    54,9 KB · Visningar: 56
Toppen