• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

levande ljus - en dålig idé?

Tommy o Monika

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20195
Medlemskap
2025
Fråga från nybörjare: Är det farligt att ha levande ljus i husbil? :wideeyed:
Jag tänker på brandrisker med gasolen.
Hellre fråga och bli visare än tiga och förbli okunnig.......

Sv: levande ljus - en dålig idé?

Det kan knappast vara farligare att ha tända stearinljus i husbilen än att ha en tänd gasolspis. Däremot kan det vara lite vanskligt att ha öppen låga från ett ljus i ett relativt trångt utrymme. Det är ju lätt hänt att en oförsiktig rörelse får något att trilla mot ljuset som kan antända något.

Jag har ett antal ljuslyktor i glas med batteridrivna "värmeljus" som jag köpt på Clas i Sjön. De ser mycket naturtrogna ut med en fladdrande "låga". Jag skall återkomma med bilder och info när jag kommer hem.

Här kommer en bild på Clas Ohlsons batteridrivna "värmeljus". Rusta har också haft (eller har?) ett kit med fyra stycken med laddbara ljus och 220V laddare.

LED-ljusstakar.jpg

http://http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251369#36-1409

Det finns dessutom en lustig liten fördel med dessa lyktor: de kan stå ute även om det råder halv storm (men utan regn) utan att de blåser ut ;) .

Finns även på Jula, batteri drivna som klarar vilken storm som helst OCH väldigt naturtrogna!
ca. tjugolappen för två säger min hustru som jobbar där!

Tillbaka
Toppen