• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Letar efter Gps signal

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Detta meddelande får jag när jag angett och startar min Ipad och IGO Navigation.

Skaffade ny Ipad i vintras. I den tidigare Ipaden hade jag installerat IGO Navigation och använt den sedan 2019 tillsammans med router alcatel och detta har fungerat bra.



När jag installerat IGO Navigation i min nya Ipad och återställt köp så ser jag mitt köp och de kartorna över Europa och Sverige som jag har installerat.

När jag väljer ”Ny rutt” så väljer den destination men den söker efter Gps signal och den hittar ingen signal.

Jag hittar inte heller de sparade positionerna jag hade i min gamla Ipad!



Tar med glädje mot tips om detta då jag använder IGO under våra turer med husbilen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du måste ha en iPad med simkort för att det skall fungera. Möjligen att du kan ansluta en ””puck” med GPS. Kommer säkert mer detaljerade tips om det.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Jag fick gå in under inställningar å bocka i gps
när min Samsung platta ej hittade gps signalen
efter program uppdaterad
kan va något liknande på iPad
 

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
I den förra Ipaden var det plats för simkort men det är det inte i min nya Ipad.
Jag använder en router alcatel i både den gamla och nya Ipaden. Kan det vara så att jag inte kan använda router utan det måste vara uttag för simkort i paddan?
Även när jag är hemma och söker destination i IGO över mitt nätverk i hemmet så söker den efter GPS signal.

Jag har aktiverat plasttjänst i inställningarna för IGO i Paddan.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att du måste ha en extern GPS som via bluetooth för över information om position till din iPad. Sök t.ex på ”extern gps till ipad” så hittar du en del alternativ.

Om du använder router eller inte spelar ingen roll.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I den förra Ipaden var det plats för simkort men det är det inte i min nya Ipad.
Jag använder en router alcatel i både den gamla och nya Ipaden. Kan det vara så att jag inte kan använda router utan det måste vara uttag för simkort i paddan?
Även när jag är hemma och söker destination i IGO över mitt nätverk i hemmet så söker den efter GPS signal.

Jag har aktiverat plasttjänst i inställningarna för IGO i Paddan.
Tyvärr en fälla som många gått i, att köpa en ”billig” Ipad utan simkortsmodul, som alla saknar GPS, finns ju sätt att lösa det på men inte lika enkelt som den inbyggda.
 

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Mycket riktigt som flera skrivit tidigare i tråden så måste paddan ha uttag för Sim kort och det hade inte min Ipad.

Därför köpte jag en ny Ipad med Sim kort (Celluar) för att kunna utnyttja den till våra resor med husbilen och nu fungerar IGO Navigation perfekt.

Jag sålde min 5 månader gamla Ipad med 500:- förlust. Ser det som läropengar.
 
Toppen