• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Letar bekvämt "åksäte" vid matbordet?

F

FrankTheTank

Guest
Nu har barnen lessnat på åka i det obekväma 2-sits baksätet med osköna dynor och 90-graders vinkel!

Vi brukar inte bädda ner matbordet, så jag tänker att lösningen kan vara att hitta ett skönt ryggstöd / sittdyna ,från någon bil/buss och bygga dit.

Någon som har tips på vad man kan ta säten från? Ca 98 cm breda.
Eller andra bra idéer?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Buss säten är väl en klassiker på hemmabyggen, hyggligt bekväma & hög kvalitet. Brukar finnas begagnade ibland på Blocket. Dom som bygger husbil av buss behöver ju inte alla 48 sittplatserna. Stolar till personbilar ser man också. Men i bägge fallen blir det nog jobbigt att få till utan att montera hela underredet också, men det funkar väl inte då det brukar sitta en massa prylar under baksätet i husbilar. Så jag gissar att det blir till att bygga om själv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Buss säten är väl en klassiker på hemmabyggen, hyggligt bekväma & hög kvalitet. Brukar finnas begagnade ibland på Blocket. Dom som bygger husbil av buss behöver ju inte alla 48 sittplatserna. Stolar till personbilar ser man också. Men i bägge fallen blir det nog jobbigt att få till utan att montera hela underredet också, men det funkar väl inte då det brukar sitta en massa prylar under baksätet i husbilar. Så jag gissar att det blir till att bygga om själv.

Jag kan tänka mej att baksätesdynor från en bil med fällbart baksäte skulle kunna fungera, möjligen behöver man två smala delar, alltså från två olika bilar. Borde finnas på skrotar.
 
F

FrankTheTank

Guest
Ja, ett tvåsits säte från någon minibuss med rygg o sits i två delar vore nog bäst.

Alternativt om man hittar bekväma dynor från någon nyare husbil.
Vet ni någon skrot som har nyare HB, eller någon HB tillverkare som det går bra att köpa som reservdel ifrån?
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Jag har satt ett dubbelsäte som suttit fram på passagerarsidan bakom bordet, med lite mer baklut än orginal, barnen har inte klagat!

Är din plåtis eller en vanlig husbil?
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Prova med att höja sätet fram och luta ryggstödet bakåt. Prova med typ badhandukar mm. Om det funkar skär ut tårtbitar av skumplast för rygg o säte bakom o under ordinarie säte.
 

Camperella

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Luleå
HBK-Nr
34142
Medlemskap
2022
Jag har satt ett dubbelsäte som suttit fram på passagerarsidan bakom bordet, med lite mer baklut än orginal, barnen har inte klagat!

Är din plåtis eller en vanlig husbil?
Jag blir nyfiken hur du har gjort eftersom vi ska in med ett baksäte i vår campervan. Hur fäste du dubbelsätet i bilen?
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Har en bottenstomme i järn byggd av 4-kants profiler klädd m durkplåt ovanpå som är bultad igenom golvet runt en bärande balk på bilen, sätet är sedan skruvad i plattan, använder Fiats orginal bälten som sitter på sätet ena sidan får ha midjebälte!

Vill du ha bättre beskrivning eller bilder så bara hör av dej!!

Mvh Alf
 
Toppen