Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

Med tanke på fiskehistorier så kom jag osökt att tänka på en som utspelade sig på 80 talet med Kalle skepparn i Valdemarsvik som jag har nämnt i ett tidigare inlägg.
Jag jobbade på Stuveribolaget i Norrköping som Truckreparatör och en dag så frågade vi grabbar på verkstan Kalle om han kunde ta oss med ut på torskfiske med sin fiskebåt.
Sagt och gjort det blev en lördagsmorgon som vi begav oss ut i havsbandet utanför Valdemarsviken. Vi var 8 killar som var fulla av förhoppning om stor torskfångst. En av gubbarna var smörjaren, som var en 60 årig lite lätt alkoholserad men storvuxen kille.
Han hade ett mycket orginellt sätt att överaska sin omgivning vad det gäller matlagning, bla hade han på sin 60 års dag bjudit grattulanterna på egen hemmagjord stek till gästerna. Alla åt av glädje vad huset bjöd MEN när alla ätit färdigt så kunde inte Karl-Åke som han hette låta bli att fråga om någon av gästerna kunde gissa vad dom nyss hade spisat, efter många gissningar bla på hjort& Älg & Ren så förklarade K-Å att det dom fått till livs var grävlingstek, varav det blev en lång kö utanför toaletten.
Som sagt, han höll på med dom mest underliga maträtter man kan tänka sig, och vad har nu detta med torksfisket att göra?.
Jo när det blev dags att ta fram matsäcken på båten för lite frukost, så halade K-Å upp sin macklåda med smörgåsar, och han tog upp en macka med som han sa var alladåbsylta, som han med stor inlevelse talade om hur han hade tillverkat hemma med att koka ett grishuvet i flera timmar, för att sen gröpa ut hjärnan och bindhinnor och kokat ihop allt till en alladåb.
Vi grabbar tittade på varandra med en likblek uppsyn ,och inte gjorde det lättare av att båten gungade upp och ner i långa dyningar, Jag tittade storögt på hans macka och tyckte mig se ett öga som blängde på mig men K-Å käkade på med god aptit.
Jag vräkte mig över relingen och spydde upp allt jag hade ätit den senaste veckan,och jag tror till och med att jag spydde upp en halvliter ledvätska i från knäskålarna,för efteråt lät det som kastanjetter i knäna när jag försökte att hitta en plats på båten som inte var nedspydd för att sätta mig på.
Vi grabbar avlöste varandra vid relingen,men K-Å fortstte lungt att äta sina mackor samtidigt som han frågade om det var någon som ville smaka på hans mackor.
Fisket efter torsk hade gått sådär innan frukosten, men efter den samma så ställde sig K-Å vid relingen och började att fiska, och han ryckte torsk efter torsk och med ett belåtet flin frågade oss andra om vi inte var ute för att fiska? Det hugger ju hela tiden blev hans kommentar,och det tror ju jag det efter allt bete som kom över relingen den dagen.
Jag för min del tror att det var där som försurningen av Östersjön började på grund av alla spyor, för det blev bara sämmre och sämmre efter den resan?.
PS: Senare efter att vi kom till sans, så blev det en del torsk även till oss andra.