• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Latrintömning

Inlägg
116
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2024
Såg just på TV4 lokalnyheter (Stockholm) att det ska placeras ut ett antal tömningsstationer i skärgården för båtägare. Man kan ju undra när samma service erbjuds till oss husbilsägare!
Lennart
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Latrintömning

Kan var så enkelt att den ena kategorin av trafikanter sköter latrinhanteringen på ett föredömligt sätt medans andra behöver all hjälp de kan få.:rolleyes:


Att det däremot är den kategorin som bidrar minst med skattemedel genom sitt fritidsintresse som får den största hjälpen förvånar däremot en aning.:mad:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Förmodar att de flesta Gästhamnar tillåter även husbilar och husvagnar att tömma och även att fylla på vatten.
Flera gästhamnar ligger dessutom nära fina platser för att ställa upp husbilar.
Gästhamnsguiden - kan ev. ge lite vägledning. Golfguiden är en annan.
Själv utnyttjar jag både båtklubbar och golfbanor att tömma latrin och fylla på vatten.
De är oftast vänliga och tillmötesgående. :)
Dessutom har de ofta bra och god mat på golfbanorna.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Latrintömning

Kan var så enkelt att den ena kategorin av trafikanter sköter latrinhanteringen på ett föredömligt sätt medans andra behöver all hjälp de kan få.:rolleyes:


Att det däremot är den kategorin som bidrar minst med skattemedel genom sitt fritidsintresse som får den största hjälpen förvånar däremot en aning.:mad:

Har varit ett och är ett himla krig om det där med latrintömning för fritidsbåtar sista åren.

Googla så får du se.

Sen är det ju så att de flesta campingar har bra stationer för tömning, iaf för latrin....gråvatten är det lite si och så med fortfarande enligt min mening.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Såg också inslaget på TV4 , men tömningstankarna låg ju och flöt en bit ut från land
dom lär bli svåra att nå för oss, kanske man kan använda gummibåten;)

mvh p-zon
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Latrintömning

Det kommer inte bli så lätt för båtägarna heller att tömma sina holdingtankar dom dagar när det blåser och går sjö, i den här nya typen av flytande latrintankar. Det verkar vara en skrivbordskonstruktion.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Kan var så enkelt att den ena kategorin av trafikanter sköter latrinhanteringen på ett föredömligt sätt medans andra behöver all hjälp de kan få.:rolleyes:
Att det däremot är den kategorin som bidrar minst med skattemedel genom sitt fritidsintresse som får den största hjälpen förvånar däremot en aning.:mad:
Hej
Tycker att ditt inlägg andas lite avundsjuka.
Du ska inte tro att det kommer att bli gratis för båtägarna. I dagsläget finns det priser på upp till 300kr för att tömma toatanken.

Det hela är mer av ett politiskt jippo utan praktiska konsekvenser för miljön.
Någon tycker att det är olämpligt att tömma toatanken i sjön och vill förbjuda det. Då måste man i konsekvensens namn också inrätta tömningsstationer.
Ett förbud är inget som båtägare i gemen direkt tycker är en bra lösning eftersom det i praktiken skulle förhindra långfärder.
Om man förbjuder tömning av avfall i vattnet så minskar de totala utsläppen med 0,1% vilket ju är försumbart.


Jag förstod inte heller hur du tänkte när du antydde att båtägare bidrar minst med skattemedel. Tänkte du på att dom inte betalar vägskatt?

Bensinskatten är lika hög för båtar som för bilar. Dessutom så har dom betydligt högre konsumtion per km så båtägare anser nog att dom betalar alldeles för hög skatt i förhållande till vad dom får tillbaka. Vi husbilsägare får ju faktiskt en och annan väg för pengarna.
Jag tycker inte att vi ska hemfalla i nån sort avundsjuka och hävda att man inte ska gynna det som man själv inte sysslar med eller att andra ska beskattas för att man själv gör det.
Kom ihåg att vägskatten infördes som en tillfällig högeromläggningsavgift 1967. Själv tycker jag att den omläggning borde kunna avslutas och därmed kan skatten avskaffas.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Hej!

Tack för inlägget jag håller helt med dig är själv båtägare orkade bara inte svara.
Om det nu blir en lag på toatömning för båtar så får dom väl bygga ett antal stationer för tömning och ta betalt. Men när det inte har funnits några skulle jag då skruva loss min tank på 90 liter och ta med den hem för att tömma???? Decker du får gärna svara.

Mvh Bert
 

Anita & Jan

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Hej
Är också en duktig skattebetalare både hubil o båt
icon10.gif
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Sen är det ju så att de flesta campingar har bra stationer för tömning, iaf för latrin....gråvatten är det lite si och så med fortfarande enligt min mening.[/quote]

Latrin och gråvatten ska tömmas på samma ställe!!
Gråvatten är värre än regnvatten, hör ej hemma i dagvattenbrunnar.

/ Olle
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Latrintömning

Kan var så enkelt att den ena kategorin av trafikanter sköter latrinhanteringen på ett föredömligt sätt medans andra behöver all hjälp de kan få.:rolleyes:


Att det däremot är den kategorin som bidrar minst med skattemedel genom sitt fritidsintresse som får den största hjälpen förvånar däremot en aning.:mad:

Kunde inte sagt det bättre själv, vissa är vana att släppa skiten där man står men inte just där man doppar sig för tillfället.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Latrintömning

Vad jag förstår så betalar alla som färdas på vägarna skatt både för fordonet och på bränslet. Egentligen inget konstigt, eller?

På sjön finns det farleder och fyrar som även de kostar en hel del. Men där är det bara yrkestrafiken som betalar för alla kostnader, eller?

Vad det gäller att tömma båttoaletter i sjön tror jag däremot inte belastar havsmiljön i någon större utsträckning, men visst kan det bli obehagligt när det flyter en brun sörja i gästhamnen. Det som troligen är en större bov är all plast som hamnar i sjön.
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Latrintömning

Såg just på TV4 lokalnyheter (Stockholm) att det ska placeras ut ett antal tömningsstationer i skärgården för båtägare. Man kan ju undra när samma service erbjuds till oss husbilsägare!
Lennart
Förstår inte riktigt vad som menas?
Vi husbilsåkare har väl massor av tömningsstationer längs vägarna eller??

Ha en go dag/Conny
 
Toppen