• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm Larmet går!

Kullamannen

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
24311
Medlemskap
2024
Hej alla kloka!
Vi har en Adria Coral 2016 som vi trivs väldigt bra med. Förutom att vi inte kan lämna den larmad. Efter 10-15 minuter så sätter larmet igång. Vid kontakt med återförsäljaren fick vi veta att batterierna i larmen (3 st larm) måste bytas varje år.
Jag har bytt dessa, och dessutom inaktiverat gaslarmet, vilket enligt samme man skulle vara orsaken om inte batteribyte hjälpte.
Tyvärr utan resultat...
Larmet går ändå igång. Hjälp!
Någon som har erfarenheter på området?
Mvh
Kullamannen
 
Lösning
Tack alla för svar!
Motorhuven är inte larmad.
Nu vände jag skalet på bodörrens larm upp och ner (vad det nu kan ha för betydelse tänkte jag), och nu har inte larmet löst ut på tre dar. Kan det ha varit så simpelt?
Det är ju bara ett plastlock?
Nåja, vi håller tummarna!

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
På min förra bil så vår det magnetbrytaren vid bodelsdörren som inte var bra bytte ut den till en mekanisk brytare.
Ett annat problem jag fick senare vår dålig kontakt dom använde sådana kabelanslutning som man klämmer över befintlig kabel dom tog jag bort lödde fast anslutande kablar sen fick jag ingen mer falsklarm.Du kan ju jumpra kontakter en efter en om det inte trådlöst förstås för att hitta den som är dålig.
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
För mig låter det som att det är någon av magnetkontakterna som inte sluter. Jag skulle prova att ta loss en magnetkontakt i sänder o se om blecken går ihop mot varandra.
 

Kullamannen

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
24311
Medlemskap
2024
För mig låter det som att det är någon av magnetkontakterna som inte sluter. Jag skulle prova att ta loss en magnetkontakt i sänder o se om blecken går ihop mot varandra.
För mig låter det som att det är någon av magnetkontakterna som inte sluter. Jag skulle prova att ta loss en magnetkontakt i sänder o se om blecken går ihop mot varandra.
Tack för tips, jag ska kolla när jag är på plats igen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack för tips, jag ska kolla när jag är på plats igen.

Du kan kolla magnetkontakterna genom att kortsluta dem (om möjligt). Kortslut allihop och ta sedan bort kortslutningen på dem en efter en. Den kontakt som, när du tar bort kortslutningen, gör att larmet går är den som är felaktig. Kan vara så enkelt som att magneten sitter skevt eller litet för långt bort. Om larmet går med alla kontakterna kortslutna så är det något annat som är fel.

MVH
Hans
 

Kullamannen

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
24311
Medlemskap
2024
Tack alla för svar!
Motorhuven är inte larmad.
Nu vände jag skalet på bodörrens larm upp och ner (vad det nu kan ha för betydelse tänkte jag), och nu har inte larmet löst ut på tre dar. Kan det ha varit så simpelt?
Det är ju bara ett plastlock?
Nåja, vi håller tummarna!
 
Lösning
Toppen