• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.610
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Larm

Hejsan, jag tycker det verkar bökigt att installera för alla avkännare och sensorer är trådbundna och det blir ett rent elände att dra sladdar kors och tvärs om man kanske vill larma, naturligtvist alla dörrar, och sedan helst alla luckor m.m. Även rörelsesensor m.m. inne i bilen är trådbundna. Det verkar heller inte finnas varken brandlarm eller gaslarm som kan anslutas till enheten. Vid larm och uppringning så kan man nog inte heller få veta vilken sensor som löst ut. Och sist men inte minst så underhållsladdas inte backuppbateriet av 12V utan det skall underhållsladdas med en 230V laddare ibland.

Sorry om jag låter pessimistisk :oops:, men.... Nej för mycket jobb att installera och för få avkännande tillbehör tycker jag. Det finns larm där nästan alla tillbehör är trådlösa och både brand och gaslarm finns tillgängliga.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.610
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Larm

Verkar funka utmärkt för det mesta. Det finns ingen inyggd GPS i det så man kan inte få position om bilen försvinner men för övrigt helt ok.
Jag och en kompis monterade ett för några veckor sedan i hans husbil och det gick nästan utan problem och fungerar bra.
Det enda man kan klaga på är att instruktionsboken är rörigt skriven, och lite luddigt och dåligt förklarande på flera punkter om man programerar allt själv, samt lite strul med olika kontantkort. För larmet fattar inte utlandsprefixet +46 utan skall ha 0046 vilket är ok. men inte heller det funkade med det kortet/operatör vi hade i larmet. Så vi fick skippa utlandsprefix och börja nummret med interna 070XXXXXX vilket innebär att för tillfället så ringer inte larmet upp om man befinner sig utomlands.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Larm

JANKRO, har du ett REDKnows eller antar du bara hur det fungerar.

I ditt första inlägg verkar du tycka det är dåligt. I nästa tycker du det fungera utmärkt?

Har jag missförstått dig?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.610
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Larm

JANKRO, har du ett REDKnows eller antar du bara hur det fungerar.

I ditt första inlägg verkar du tycka det är dåligt. I nästa tycker du det fungera utmärkt?

Har jag missförstått dig?
--------------------------------------------------------------------
????????????? Hej Håkan J. Förstår inte riktigt, det är ju två helt olika larm och fabrikat.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
583
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Hejsan, jag tycker det verkar bökigt att installera för alla avkännare och sensorer är trådbundna och det blir ett rent elände att dra sladdar kors och tvärs om man kanske vill larma, naturligtvist alla dörrar, och sedan helst alla luckor m.m. Även rörelsesensor m.m. inne i bilen är trådbundna. Det verkar heller inte finnas varken brandlarm eller gaslarm som kan anslutas till enheten. Vid larm och uppringning så kan man nog inte heller få veta vilken sensor som löst ut. Och sist men inte minst så underhållsladdas inte backuppbateriet av 12V utan det skall underhållsladdas med en 230V laddare ibland.



Sorry om jag låter pessimistisk :oops:, men.... Nej för mycket jobb att installera och för få avkännande tillbehör tycker jag. Det finns larm där nästan alla tillbehör är trådlösa och både brand och gaslarm finns tillgängliga.

M.v.h. JANKRO.

Jag tror Du har missuppfattat vad det här larmet är,det är inte ett inbrottslarm i vanlig bemärkelse, det är ett larm som talar om när bilen flyttas från den platsen där man har parkerat bilen, (en typ av spårsändare).Dessutom så har Du fel när det gäller strömförsörjningen, den kan matas från 12V, (bil- eller bodelsbatteri).
Vi har i och för sig inte just det här utförandet men vi har redknows "Mini Finder" och den fungerar alldeles utmärkt.
Installationen är väldigt enkel, man behöver inte ansluta den till någon strömkälla om man inte vill men då får man å andra sidan ladda batteriet då och då, man behöver inte heller ansluta några extra sensorer. Huvudprincipen är ju att larmet talar om ifall bilen flyttas eller utsätts för påverkan som får bilen att röra sig.
Multivarianten har några fler funktioner som man kan utnyttja för olika ändamål som start av kylskåp eller dyl. från distans.
Som jag ser det är larmet utmärkt för att övervaka ett fordon eller dylikt när man inte är där själv.

Mvh / Roland
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.610
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Larm

Dä ä lugnt Håkan J.

Som lite kompl.
I en husbil så är det nog bra, om gas och brandlarm hör till larmet och inte behöver monteras separat och då mister uppringningsfunktionen.

Jag vet också att när man monterat, kanske sju olika eneter i varje ände av en husbil och då inser att man har minst en dags kabeldragning kvar om man skall få det snyggt och undangömt.
Då vill man ha ett sladdlöst nästa gång :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.610
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Larm

Jag tror Du har missuppfattat vad det här larmet är,det är inte ett inbrottslarm i vanlig bemärkelse, det är ett larm som talar om när bilen flyttas från den platsen där man har parkerat bilen, (en typ av spårsändare).Dessutom så har Du fel när det gäller strömförsörjningen, den kan matas från 12V, (bil- eller bodelsbatteri).
Vi har i och för sig inte just det här utförandet men vi har redknows "Mini Finder" och den fungerar alldeles utmärkt.
Installationen är väldigt enkel, man behöver inte ansluta den till någon strömkälla om man inte vill men då får man å andra sidan ladda batteriet då och då, man behöver inte heller ansluta några extra sensorer. Huvudprincipen är ju att larmet talar om ifall bilen flyttas eller utsätts för påverkan som får bilen att röra sig.
Multivarianten har några fler funktioner som man kan utnyttja för olika ändamål som start av kylskåp eller dyl. från distans.
Som jag ser det är larmet utmärkt för att övervaka ett fordon eller dylikt när man inte är där själv.

Mvh / Roland
------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, sorry om jag verkar pessimistisk, men jag skrev att backuppbatteriet behöver laddas med 230V ibland om man skall kunna lita på att det funkar när det ev. behövs, och inte som ordinarie strömförsörjning.

Angående larmfunktionen så vill nog många ha både bilen, och sig själva skyddade och säkrade mot så mycket som möjligt, och även när man är i bilen vilket går med många andra larm.
När bilen redan är flyttad eller omskakad så kan det i och för sig vara bra att veta var den är, för det underlättar ju för försäkringen, och om man lyckas få någon polis intresserad, men det saknas ju personskydd.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Hej, har nyligen beställt detta larm på länken nedan som jag skall sätta in i husbilen. Dom har en kampanj just nu på priset och som medlem i Caravanclub (och andra, ring och fråga) fick jag ytterligare 20% på priset så det blev nästan gratis till slut, dryga tusenlappen. Larmet går att komplettera med flera typer av censorer .. själv lade jag till en gasdetektor i baspaketet .. Trådlöst GSM Hemlarm Villalarm Inbrottslarm Tjuvlarm (BAS) - Vikinglarm AB
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Hej, har nyligen beställt detta larm på länken nedan som jag skall sätta in i husbilen. Dom har en kampanj just nu på priset och som medlem i Caravanclub (och andra, ring och fråga) fick jag ytterligare 20% på priset så det blev nästan gratis till slut, dryga tusenlappen. Larmet går att komplettera med flera typer av censorer .. själv lade jag till en gasdetektor i baspaketet .. Trådlöst GSM Hemlarm Villalarm Inbrottslarm Tjuvlarm (BAS) - Vikinglarm AB

Tack för tipset!
Eftersom vi är ute efter ett larm som skyddar även när vi befinner oss i bilen,
verkar detta vara ett bra alternativ.

Myrorna
 

Berka 60

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2752
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Hej
Verkar vara ett bra larm, ända nackdelen är att det använder frekvens 433 MHz,samma som många billås använder
Den nya godkända frekvensen 868MHz är säkrare och man får mindre falsklarm, använs av vaktbolag i deras hemlarm.
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Hej, kan vara en tanke att fundera på, dock vill jag utvärdera larmet en säsong och se hur stort problemet är med frekvensen, praktik och teori är inte alltid förenligt, vi får se .. /Rolf

Vore kul att få höra vad ni tycker när ni provat lite.
Vi hinner inte montera ngt. Larm innan hösten.
Sommarnorrland väntar oss!
Till hösten funderar vi på att dra till Spanien, då vore "gött" med larm

Myrorna
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Redknows minifinder är ju inte ett vanligt inbrottslarm utan ett stöldlarm. Blir fordonet stulet så larmar det, både om någon startar det eller flyttar det. Har det dolt monterat i ett av mina fordon. Det matas med 12v från fordonets ordinarie batteri och larmar även om batteriet kopplas från eller spänningen är för låg.
Kan tex. användas till mc, fyrhjuling och andra fordon som lätt försvinner. I husbilar som hyrs ut kanske även behovet finns.
Är själlv inte riktigt nöjd med den eftersom den har lite dålig mottagning och falsklarmar ibland.
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Hej, Fick detta utlåtande från Vikinglarm vid ställd fråga ang. frekvenser .. /Rolf

Här kommer ett utdrag från vår sida av vanliga frågor och svar.

"Den faktiska skillnaden är inte direkt anmärkningsvärd.
Båda frekvenserna är sk. "Öppna frekvenser", och får användas fritt av allt och alla.
433MHz har använts mer flitigt genom åren och har därför mer produkter som använder den. 868MHz började användas senare och har därför i dagsläget mindre produkter som använder den.

Ur säkerhetssynpunkt är det ingen som helst skillnad mellan frekvenserna då båda är trådlösa, öppna och lika mottagliga för yttre påverkan.

Det påstås även att 868MHz skulle vara den sk. "Godkända frekvensen". Detta är ett helt fel påstående då det inte finns någon "Godkänd" frekvens alls. Den är bara mindre använd."

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning
Git Strömberg-Ahlström
Vikinglarm AB
 
Toppen