• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

larm

F

F.d. 55293

Guest
Sorry, frågat er innan. Funderar mkt på att vi inte har gasol larm i vår husbil. Maken tycker det är onödigt på en -02:a. Jag tänker inte narkoslarm utan larm för gasolen. snälla ge mig ett råd.
Mvh Lena Sunesson
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: larm

Lena, du begåvade kvinna!
Du har fått svar på din fråga men något vill jag tillägga.
Gasol eller propangas som det egentligen heter, är tyngre än luft därför bör sensorn monteras lågt gärna i skåpet under spisen där de flesta gaskopplingar är monterade.
Men kolla så att summern/larmsignalen hörs även om personen sover. En läckagevarnare/bubbelindikering vid flaskorna är inte heller fel, med ett enkelt handgrepp kan du se om systemet är tätt när inga förbrukare är igång.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: larm

Tänk också på att kolla slangen mellan gasoltuben och röret som går in i bilen. Slangen finns i skåpet där tuberna står. Vi har en 02:a och i somras fick vi byta slangen. Den var full av småsprickor som öppnade sig när man böjde på slangen. I vissa lägen var det tätt och om man rörde slangen lite så pyste gasolen ut. Lätt ordnat hos en husbils-eller husvagnsshandlare och inte särskilt dyrt.

EssoJ
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: larm

Hej Lena!
Det är klokt tänkt av dej att tänka så,gasol är inte att leka med det kan ställa till med en masaa förskräclkiga saker,även om det är en 02 eller en 09 så går det ju ut på samma sak,läckage kan ju uppstå på alla,gammla som nya,så försök att övertala din man om att installera ett larm åtminstånne för säkerheten skull, man sover nog bättre och en aningen tryggare med ett larm,för våran del så har vi ett Nx 5 larm i våran bil, och det känns väldigt tryggt,själva senorn den är placerad så nära golvet som möjligt vid kranarna intill skåpet där allla kranar sitter.Ta du ett riktigt snack med din gubbe och försök att få han på bättre tankar,det är bättre att förekomma än förekommas om olyckan är framme,en billig försäkring i det stora hela.

per/
 
Senast redigerad av en moderator:
L

Lelle_22

Guest
Sv: larm

Ett vanligt brandlarm - sådant batteridrivet (9 V) som man har i taket och som är känsligt för bl.a. rök - kan detta användas som gasollarm om man placerar det i golvhöjd?

Lelle_22
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: larm

Hej!
Nu har maken talat med en verkstad som ska installera ett gasollarm.
Vilken sort ska man köpa? Är ute efter ett larm för varning av gasol läckage. Narkoslarm är inte aktuellt för oss. Tacksam för råd om inköp.
Mvh Lena Sunesson
:yes:
 
Toppen