• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm

F

F.d. 4581

Guest
Hej allesammans !
Jag undrar ifall jag kan få lite tips på husbilslarm.
Ska försöka ge mig på att montera detta själv , så inte allt för avancerade larm.
Gas larm har jag ,utan det är ett vanligt inbrottslarm jag söker.

Kent :)
 
F

F.d. 3815

Guest
Sv: Larm

Hej! Vi har en Niesman Flair Life och reser ofta i utlandet. Har från andra husbilsförare hört att man vid överfall ofta använder antingen sk nitrösa gaser / Lustgas / eller kolsyra = CO2 för att söva människor. Vi vet inte om något larm på marknaden reagerar för dessa gaser. Vi har hittills klarat oss men vill vara så säkra som möjligt. Vi har det norska gaslarmet och ett nyköpt men ännu inte installerat Sopo plus.
Bästa hälsningar
Ingvar H
:twitcy:
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Larm

Använder KAMAs NX-larm det nya för narkosgas, rökgas, gasolgas och rörelsedetektor kopplad till ytterbelysning. Har kompletterat med larm på fönster och framdörrar köpt på Biltema, som ger ung 110 db. Såg även följande som Håkan J skrivit i Husbilsklubben och som är i stort enligt mitt. Håkan har en bild nedan på motsvarande som jag köpt på Biltema och han på Clas Ohlson. Jag har även satt dessa på fönstren. Förutom att ytterlampan tänds när någon närmar sig husbilen, så går larmet om någon försöker ta sig in genom entrédörren. Det går att koppla larm till fönster och framdörrar och som hör ihop med NX-larmet, men installationen blir dyr enligt vad jag hört. Larmen på fönster och framdörrar kostar inte många kronor.
Sök på nedanstående rubrik i Husbilsklubben, så hittar ni fler synpunkter. Hoppas Håkan J ursäktar att jag hänvisar till hans meddelande.
Mvh
Alf

Sv: Husbilslarm Kama NX4/NX5 - 2007-03-25, 11:36 http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/97472



Vi har också NX4 på vår bil med IR på framsidan. Fungerar kanon. Har kopplat in larmet på den standardmonterade ytterlampan.
På dom beryktade små framrutorna på dörrarna har jag satt små enkla magnetlarm från Clas Ohlsson.
Sover sååå skönt.:wink:

Mvh Håkan J
Bifogade bilder
3261d1174815265-pict038611.jpg
 
F

F.d. 2061

Guest
Sv: Larm

Hej alla med eller utan larm!

Dom flesta försäkringsbolag kräver nu godkända larm av Stöldskyddsföreningen (SSF)! Ring ditt förs.bolag och få bekr.skrifligt om du inte behöver larm överhuvudtaget och ändå ha fullt förs.skydd. Caravan Försäkring (Caravan Club),kräver ännu inte larm. Om ditt förs.bolag kräver larm och du inte har ett godkänt larm kan ersättn. reduceras eller helt utebli vid ex.vis inbrott/stöld! Vi har ett Sikura trådlöst larm sen två år som inte är godkänt längre av vårt förs.bolag,så det är att byta förs.bolag eller komplettera med ett till/annat larm.

MVH Dick.
 
F

F.d. 8418

Guest
Sv: Larm

Hej!
är intresserad av att få veta hur du kopplat in Julas hemlarm...
Kopplar du en 12 V kabel till batteribackup-en eller hur löser du strömförsörjningen när du inte står på el
MVH//

Johan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Larm

Tjuvarna bryr sig inte så mycket om larmen på fordon. Dom bryter upp dörrar eller fönster, letar igenom bilen och är försvunna på 30 sek. Det finns larm som ringer upp via GSM men då är skadan redan skedd. En del skaffar Julas hundskall och det kan väl avskräcka en del tjuvar med hundskräck.

Det bästa är att ta med sig värdesakerna när man lämnar bilen.
 
F

F.d. 5141

Guest
Sv: Larm

Hej där alla HBK:are! :spinny:

Jag undrar om det är någon här som köpt/installerat larmet WIPRO "all in one" ?
Jag köpte det från Kama för det lät så bra att den var CAN-bus kompatibel, men vid leverans av larm idag, med extra magnetkontakter och gasalarm så finner jag ej någon kontaktkoppling för CAN-bus. vid vidare efterforskning på nätet så verkar det som man skall beställa dessa kopplingar som tillbehör (dålig info hos Kama).

Har någon lite info eller tips om var jag skall få tag i kopplingen till CAN-Bus systemet hör av er...

Varma hälsningar Leffe
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Hej
Har hört en massa om att man sprutar in gas i bilen för att söva dom som ligger där, men jag läste en artilkel från en läkare som skrev att det är inte möjligt. Om det var möjligt då skulle alla läkare använda denna gasen.
Har för övrigt JR larm som fungerar toppen
Lasse
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Larm

Hej där alla HBK:are! :spinny:

Jag undrar om det är någon här som köpt/installerat larmet WIPRO "all in one" ?
Jag köpte det från Kama för det lät så bra att den var CAN-bus kompatibel, men vid leverans av larm idag, med extra magnetkontakter och gasalarm så finner jag ej någon kontaktkoppling för CAN-bus. vid vidare efterforskning på nätet så verkar det som man skall beställa dessa kopplingar som tillbehör (dålig info hos Kama).

Har någon lite info eller tips om var jag skall få tag i kopplingen till CAN-Bus systemet hör av er...

Varma hälsningar Leffe

Hur går det med ditt WIPRO larm?
Är sugen på att köpa ett sådant. Vad ingår i grundsatsen? Installerade du det själv?
 
Toppen