• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm som skyddar våra tillhörigheter?

F

F.d. 3595

Guest
Hej...

Vår familj har flera gånger haft inbrott i såväl husvagn som husbil. Inget kul att komma tillbaka och finna total röra där personliga saker och annat saknas. Vi bestämde oss tidigt för att undersöka alla möjligheter och installerade ett standardlarm, utfört av behörig larmtekniker., detta för ca 4 år sen. 2 dagar efter installation länsades vår husbil vid en mack när vi åt lunch. Inte en levandes själ reagerade när larmet gick. Vi frågade om någon sett något, en fråga som fick bli utan svar... Ytterligare 2 inbrott skedde; ett i Spanien, ett i Italien.

Vi hamnade av en slump på Husbilsklubbens hemsida pga att en bekant berättat om den pågående debatten om Infernos vara eller icke vara. Vi kan i alla fall starkt rekommendera denna produkt som hittills förhindrat 5 inbrottsförsök på våra resor i Europa. Sirenen installerades för ca 3 år sen och vi förstår faktiskt inte det pågående resonemanget om falsklarm. En god vän till oss hade hört talas om Inferno, då som butiksskydd. Vid kontakt med företaget berättade de att sirenen monterats i många servicefordon och fritidsbåtar, detta med utmärkt resultat och minimala tillgrepp.

Visst kan man oja sig över risker men det som skrivits hittills känns blott som gissningar... Om man har barn med sig på resa har de också med sig sina käraste ägodelar. Varför har inte vi drabbats av falsklarm under mer än 8000 mil på Europavägar? Om produkten skulle vara så falsklarmsbenägen skulle väl ingen köpa den?

Diskutera gärna med oss.

:wub:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Larm som skyddar våra tillhörigheter?

Hej husbilsdam!

Debatten om infernos larm har väckt min nyfikenhet. Det verkar ju som att ni har väldigt stor erfarenhet av att åka ute i Europa. Jag hade först inte tänkt att ha något larm alls men jag börjar nog att tänka om lite nu. Dels hör man fler och fler som råkar ut för inbrott (OBS inte rån) dels så har det nu kommit ett larm som verkligen gör skillnad.

En fråga. Vid de tre inbrottsförsök ni har haft med inferno installerat, hur mycket skada har tjuven hunnit åstadkomma innan reträtt?

/Per
 
F

F.d. 3595

Guest
Sv: Larm som skyddar våra tillhörigheter?

Inferno fungerar först när dörren eller ett fönster är uppbrutet. Tjuven måste komma in i vagnen. Det finns en standardsats som innehåller sirén, rörelsedetektor plus fjärr för av/på, det säger min särbo som engagerat sig en hel del i detta då vi var dödströtta på alla inbrott. I vårt fall har det inte stulits någonting alls. 3 förstörda lås, det är allt...

Enda felet är att jag ej vet var man kan köpa? Kollade med Kabe, dvs det fabrikat vi har, men de säljer ej systemet. Dåligt, men kanske kan vi få dem till det?
 
Toppen