• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm monterat

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Eftersom larm varit på tapeten nyligen så tänkte jag visa hur jag monterat mitt larm från Vikinglarm. Ett fjärrmanövererat trådlöst larm med GSM-uppringning.
Larmcentral.JPG
Detta är larmenheten med batteriback-up som får sin ström från bodelsbatterierna. Över larmenheten syns inomhus sirenen. Dessutom finns ytterligare en Sirén med "blink" på "hemligt ställe". Den vita dosan till höger är sändaren till den dolda sirénen.

Trådlösa kontakter finns bl a på förar- och passagerardörr, bodelsdörr samt på dörrarna för garaget.
LarmPassagerardörr.JPG
Här ses kontakten för passagerardörren, förardörrens kontakt är monterad på samma vis.
LarmBodelsdörr.JPG
Och bodelsdörren.
LarmH_Garagedörr.JPG
Kontakten för höger garagedörr var bara att skruva dit efter noggrann mätning.
LarmV_garagedörr.JPG
För att få dit kontakten för vänster garagedörr var jag tvungen att bocka till en aluminiumplåt att fästa den på.
LarmBrandlarm.JPG
Brandlarmet är som sig bör fäst i taket.
LarmPIR.JPG
En passiv infraröd rörelsesensor sitter så den täcker all tre dörrarna. I början falklarmade den ett par gånger utan att jag kom underfund med orsaken. Det kan ha berott på vinddrag från ventilationen. Vid närmare undersökning visade det sig att det gick att ställa in känsligheten på den (från 12m till 1m). Detta stod det inget om i instruktionerna som följde.
Efter inställningen har den inte falsklarmat.
Vi har exakt samma larm hemma i villan och det har också skött sig utmärkt. Det är bra att man kan skicka SMS och manöverera/programera larmet liksom att man kan se status, avlyssna mm
//W
 

stonewood

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024
Sv: Larm monterat

Tack för inlägg och bilder på Vikinglarmet!
Vi är också på gång att skaffa det här larmet.
På annan tråd från 2011 läser jag om HBK-rabatter på "20% eller mer" samt fri programmering. Jag har varit i kontakt med Vikinglarm och fått besked om 10%, -vad gäller?
Ska man köpa direkt av Viking i Vallåkra eller av SR Larm i Klippan?
Eftersom vi bor i Munka Ljungby har vi nära till vilken som.
Det verkar som att monteringen är enkel att göra själv om man är "normalhändig"? Programmeringen kanske är lika bra att få gjord däremot?
Läste här också om narkosgaslarm, men enligt Viking har dom inget sånt??
Hur mycket prylar behöver man köpa extra utöver grundsatsen?
Är Viking godkänt av försäkringsbolagen?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Larm monterat

Svar:
Jag fick 10% rabatt.
Jag skickade efter från Vikinglarm direkt.
Programmering görs genom att skicka ett antal SMS till larmenheten. Inte svårt.
Narkoslarm: vet ej, har köpt ett "fristående" hos Clas Olsson.
Över grundsatsen behövs batterier, skruv och SIM-kort.
Tror inte det är godkänt. Skall man ha ett sådant får man nog betala MINST det dubbla.
//W
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Larm monterat

Tack för inlägg och bilder på Vikinglarmet!
Vi är också på gång att skaffa det här larmet.
På annan tråd från 2011 läser jag om HBK-rabatter på "20% eller mer" samt fri programmering. Jag har varit i kontakt med Vikinglarm och fått besked om 10%, -vad gäller?
Ska man köpa direkt av Viking i Vallåkra eller av SR Larm i Klippan?
Eftersom vi bor i Munka Ljungby har vi nära till vilken som.
Det verkar som att monteringen är enkel att göra själv om man är "normalhändig"? Programmeringen kanske är lika bra att få gjord däremot?
Läste här också om narkosgaslarm, men enligt Viking har dom inget sånt??
Hur mycket prylar behöver man köpa extra utöver grundsatsen?
Är Viking godkänt av försäkringsbolagen?

Jag skulle passa mej för att köpa i Klippan . Mitt larm hade slutat fungera i Helsingborg direkt efter monteringen
Calleinvierno
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Larm monterat

Jag skulle passa mej för att köpa i Klippan . Mitt larm hade slutat fungera i Helsingborg direkt efter monteringen
Calleinvierno
Har köpt i Klippan och det har funkat som det ska. Har monterat och programmerat själv. Inte särskilt svårt. Tror det är samma grejer de (Viking och Klippan) säljer, det ser ut så.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Larm monterat

Ang Säkerhetsbutikn klippan!
Köpte vårt lam och fick det monterat av firman i Klippan, hade problem med att det larmade ofta.
Bor på 3.e våningen så det var ett djäkla springande upp/ner, men det gav kondis ;-)
Stefan har ställt upp och hjälpt till att lösa problemem!
Detta har bytts ut, centralen 4 ggr, deckaren 2 ggr, brandvarnaren 2 ggr, det visade sig att det inte gick att sätta centralen i skåpet ovanför kyl/frys, på vår Rapido Dukato.
När kylen slog till löste larmet.
Bytte plats och allt funkar, det man behöver komma ihåg är att kolla den röda lampan på magneterna, lyser den inte så är det till att byta batteri.
Samma sak med sändarna, har även bytt dom 2 ggr.
Han hade aldrig varit med om problemet innan på någon annan Hb.
En eloge till Stefan för all den tid och material han ställt upp med.

Ett tips, satte en strömbrytare så att jag har 2 olika larmljud, 1 inne (en ljussummer) när vi är/sover i bilen, och 3 sirener ute på olika ställen när vi lämnat den.
EV skall summern bytas till en annan med högre ljud?
Blixtlampa skall monteras när jag hittar bra ställe för kablar och fäste.
Dessutom får vi SMS på våra mobiler.
Ligger vi och sover så vaknar vi av summern/SMS.
 
Toppen