• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm inkopplat på bil eller bodelsbatteri?

F

F.d. 24333

Guest
God morgon,

Skall snart montera in ett nytt CarGard T70 i vår bil. Överväger att dra strömförsörjningen från bodelsbatteriet istället för bilens batteri.

Utöver +12v skall det även kopplas in på respektive blinkers och dörrrbytare.

Fördelen med detta är dels att dessa batterier (2x88Ah) sitter mer skyddade under respektive förarstol och dels att installationen blir enklare/snyggare. Larmet kommer också att lösa ut om någon kopplar bort bilens batteri då +12v signalen från dörrbrytare sätts till 0.

Men vad kan det finnas för nackdelar?

Kan det rent av vara så att larmet inte gillar två strömkällor? Alltså matning från ett batteri och sedan +12v signaler från ett annat.

Tack på förhand

/Erik
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Larm inkopplat på bil eller bodelsbatteri?

Jag skulle inte våga att koppla larmet till två olika strömkällor utan att veta hur larmets styrenhet är kopplad internt.
Du kan ofrivilligt koppla ihop batterierna i styrenheten med de problem det kan medföra. Risken är också att när du startar motorn så sjunker spänningen i startbatteriet och då kan det ske en strömrusning från bodelsbatteriet som bränner styrenheten.
Resultat ---Blå illaluktande rök.
Ett larm som är aktiverat drar väldigt lite ström. Det drar oftast mer när det är avaktiverat, så kontrollerar man/laddar batteriet säg en gång i gång i månaden bör det inte vara något problem om det är ett bra larm.
Jag rekommenderar att koppla larmet till startbatteriet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Larm inkopplat på bil eller bodelsbatteri?

Har du kollat på deras hemsida. Carguard.se/T70c? Eller ställ frågan till KG Knutsson, kundcenter@kgk.se.
Jag har svårt att tro att det skulle vara några problem att ta signal från olika batterisystem, förutsatt att minussidan är ordentligt ihopkopplad så att det inte blir potentialskillnad mellan systemen.
// Göte J
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Larm inkopplat på bil eller bodelsbatteri?

Ja - håller med att det borde gå bra. Jag skickade även frågan till KGK tidigare men har ännu inte fått något svar. Återkommer till HBK forum då svaret kommer in.

/Erik
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Larm inkopplat på bil eller bodelsbatteri?

Du bör ju kunna montera plussen på båda batterierna men du bör ju montera en diod på båda pluskablarna som gör att strömmen inte går från bodelsbatteriet till larmet och sedan till startbatteriet och tvärtom .


D9L - Dioder
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Larm inkopplat på bil eller bodelsbatteri?

Här kommer ett utdrag med svar från KGK. Se nedan. Min egen slutsats blir att koppla in larmet på bilens batteri och även på bodelsbatteriet som backup.

Nu skall jag ut i bilen och koppla :)

/Erik

______________
Fråga: Är det fel att koppla strömförsörjning till larmet från husbilens
bodelsbatteri? Dessa batterier sitter ofta bättre skyddade än bilens
eget batteri. Startbatteriet är som regel inte sammankopplade med bilens
bodelsbatteri, mer än delad jord. Lika så skulle larmet utlösa om någon kopplade loss bilens batteri. Då +12v signalen från ex dörrkontakter skulle försvinna.

Svar: T70-c larmet har en ingång för backupbatteri så du kan koppla in dig på bägge batteribakarna, fördelen blir att om någon kopplar bort startbatteriet så går larmet.

Fråga: Spelar det någon roll att det extra batteriet i detta fall laddas från
ett annat håll? Blir det inte problem då T70 även försöker ladda det
extra batteriet. Rent praktiskt blir det ju då två laddare på ett batteri.

Svar: Nej, det blir inget problem. T70c laddar inte batteriet på så sätt, det bara typ underhållsladdar när tändningen är påslagen. Om backupbatteriet töms, måste det laddas med en extern laddare.
______________
 
Toppen