• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm DANA Sopo Plus

F

F.d. 3910

Guest
Har fått en offert på ett larm inmonterat i vår nya husbil av märket DANA Sopo Plus med narkos och rörelsedetektor. Firman vill ha 8500:- för detta, kan detta vara ett rimligt pris?
Har varit in och kollat på Dana Larms hemsida och där så kostar bara grejerna ca. 2600:-

Finns det någon som har någon erfarenhet om detta och kan komma med konkreta tips om detta?

Känns som att man blir lite lurad om man skulle godta denna offert.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Larm DANA Sopo Plus

Jag hade det larmet i min förra husbil. Utmärkt larm! Monterade det själv, vilket gick ganska lätt faktiskt! Problemet är väl att gömma kablaget, så det inte stör i onödan. Skulle aldrig i livet betala nästan 6000 spänn för det jobbet!

Jappe
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Larm DANA Sopo Plus

Hej Åke!
Det va lite som ja befarade, priset jag fått ligger helt fel. Ska försöka pressa dom på vad som gör denna stora skillnad. Kanske dom har med fler sensorer (gasol, CO) på denna offert, vad vet jag
Tack för visat intresse, det känns bra att det finns mäniskor som bryr sig.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Larm DANA Sopo Plus

Vi har också fått detta larm monterat ( inkl "gasnäsa) via Tumbo Husbilar i Eskilstuna . Vi betalade 8400:- (efter rabatt med ca 7%)
Alla fönster o dörrar ( tot 11 st ) larmade.
Det skall enligt uppgift ta ca 8 tim att montera.( för en van montör)
Vi är nöjda med arbetet men blir ju tveksamma till priset efter att ha läst ovanstående inlägg.
Tyvärr har vi inte hunnit testa funktionen/hanterbarheten.
Jag har dock läst och lärt på en tråd i detta forum (samt även förklarat för hustrun!) att man skall testa gaslarmet varje kväll genom att andas ut /blåsa på detektorn efter att man har druckit en maltwhisky (eller två).
Bara det gör att priset verkar överkomligt.......
Mvh
Lasse W
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Larm DANA Sopo Plus

Hej Lasse W!
Vad kul att just dessa uppgifter kom fram, för det är just dom Tumbo Husvagnar som jag fått priset från. Kan kanske vara värt dessa pengar om det är som du säger att alla fönster och dörrar blir larmade, då förstår jag bättre.
Tack för upplyningen, detta börjar kännas riktigt bra, hoppas på fler synpunkter i detta ämne.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Larm DANA Sopo Plus

Hade detta larm på min förra bil och gjorde monteringen själv. Enda svårigheten var som nämnts ovan att gömma kablarna. I övrigt var det enkelt att koppla in. Var också lite kritisk vad man larmar. Jag larmade bara stora fönstret vid dinetten, dörrarna på bildelen samt bodelsdörren. Att krypa in genom takluckor eller toafönster samt mindre fönster vid köksdelen tror jag inte är särskilt stor risk att man gör. Gasollucka är ok att larma men om man har mindre luckor där det finns lite elsladd, nivåkilar och annat ointressant för en tjuv är det inte lönt att lägga ner jobb på att larma. Att göra jobbet själv är ju ganska lönande runt 5000 skattefritt gör att man kan lägga ner bra många timmar på jobbet.
Ove.G
 
Toppen