• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lap top

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Lap top

Jag har kört runt i europa i en 7-8 år med bärbar dator och extern GPS, fungerar utmärkt. Började med en Garmin GPS som var ansluten till 9-poliga seriella kontakten, men det känns som historia nu. Köp en GPS på Clas Ohlson 38-2900 som du ansluter till USB porten. Installerar den bifogade drivrutinen och kör sedan med ett kartprogram. Min fru är jätteglad att slippa läsa papperskartor. Har provat nedanstående.

Route 66. Är ett bra program som hittar överallt och är lättanvänt.

Promobil & Caravaning. Köper man i Tyskland och förutom kartan så hittar man campingar och framförallt ställplatser.

Autorout Express Europe. Kan vara problem med GPS:en men här finns campingplatser.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Lap top

Dethleffskvalite,

Synd bara att Route 66 inte langre finns i en nya version, vad jag har hort har dom lagd ner tillverkningen.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Lap top

Tackar för svaren,men vad skall man andvända i stället för route66?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lap top

Det finns ett kartprogram för PC som är utvecklat i Tjeckien och som täcker Europa inklusive stora delar av östra Europa (i stort sett hela). Tyvärr har jag drabbats av en hårddiskcrach. Har precis installerat ny HDD och lagt in program så nu fungerar allt igen men alla mina genvägar har försvunnit. Jag hittade länken till företaget på HBK så om du söker ett tag bör nog du hitta det också. Annars får du vänta tills jag har återfunnit det.
 
F

F.d. 7514

Guest
Sv: Lap top

Efterföljaren till Route66 heter numera Micro$oft Autoroute.
Tycker ni om programmet så finns det att köpa hos Dustin AB | Allt inom IT och kostar 493,75:- (1095:- med GPS mottagare)

Vid tgb/Robert
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Lap top

Det finns fler alternativ, gå in och titta på http://www.microsoft.com/uk/homepc/autoroute/ProductDetails.aspx?pid=002 det som är nytt här är att man navigerar med röstbeskrivning, vad jag kan läsa mig till. Microsoft har tyvärr inte visat campingplatser sedan Autoroute Express Europe 2000.
Letade lite på nätet och hittade följande:http://www.travelandmobile.de/produkte/src/ADAC-CampingWohnmobilTourPlaner2007.asp
titta även på
http://www.promobil.de/news/derreisemobil-tourenplaner2005/2006vonpromobil.17159.htm detta program har jag provat och är helt oslagbart när man letar ställplats i Tyskland.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Lap top

Goran,

Jag onska jag kunde svara pa det. Jag anvander Micro$oft Autoroute men skulle mer an garna prova nagon annan navigations program. Det finns t.ex mjukvara som ar speciellt for UK men dar saknar man kartor over Europa. Frankrike har ocksa nagon kart program men endast for Frankrike och dessutom pa Franska.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Lap top

Hej.
Jag skickade ett svar igår kväll men var det tog vägen vet jag inte. Provar igen.

1. Den jag har nu sitter överst på motorhuven med magnet, givetvis med skyddsfolie under.
2. Route 66. Vet inte har alltid sökt på adress eller postnummer. Trycker man in knappen för distansmätning så visas kordinaterna.
Promobil. Gardinknapp Karte och sedan Positionieren och där anger man kordinaterna och hamnar rätt.
3. Så många nya vägar blir det inte på ett år. Känns som att dom vill att man köper nytt efter hand.
4. Route 66 har jag hämtat hem trafikinfo tidigare. Men det kanske inte går längre. Provade precis nu på den version jag har på kontoret. Hämtade hem ny trafikinfo för Nederländerna,Tyskland,Storbritanien,Italien,Frankrike.
M.V.H.
Dethleffskvalite
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Lap top

Jag har andvänt Mapfactor - Products - PC Navigator 7 Europe (2006) runt europa och det funkar hygligt men det kan i bland leta sig fram på lite konstiga vägar så man får kolla med kartboken, jag skall nog fixa ny version till våren, finns att köpa på MapFactor PC Navigator 7 (Europe), #mfpc7eu - eXpansys Sverige det är nog en smaksak om man andvänder det eller MS Autoroute, det kommer ett nytt MS 2008 men har väl inte kommit till Europa än men kolla GpsPasSion Forums - What's new in Microsoft Streets & Trips 2008
MVH AB
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lap top

Jag har funderat lite över Map Factor men är lite osäker på hur det är att använda och vad som krävs hardvarumässigt.

En tanke jag har är att placera den bärbara under förarstolen och sedan ansluta en extern 10" eller 12" skärm någonstans vid vindrutan, upptill eller nedtill. Ett litet tangentbord, trackboll eller liten pekplatta skulle komplettera det hela. GPS-mottagaren skulle kunna anslutas via en USB-hub tillsammans med pekdonet. Kan detta fungera? Och var hittar jag små skärmar till överkomligt pris?

Eftersom vi har hundar måste det hela utföras på ett hundsäkert sätt. Det blir nog trist efter ett tag med spår av slickande hundar över hela skärmen annars :twitcy: .
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Lap top

Michael!
Kolla på Tradera! Tradera.com - En lyckad auktion har två vinnare

Eller gör som en del seglare har gjort.
Dom monterade hela laptopen uppochner under däck framför ruffluckan för att kunna se den från sittbrunnen och samtidigt skydda den för stänk. Det finns säkert program för att vända bilden på skärmen.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Lap top

Kenth & Ingela,

Jag anvander mig utav en PC-tablet vilket innebar att det ar en fullblod PC men utan tagentbord. Jag kan vanda bild orienteringen hur som helst dvs ha tabletten vertikal eller horizontal vilket ar ett inbygd mjukvara som skoter den saken.

Jag tror sakert att det finns mjukvara som gar att installera pa en vanlig laptop och har mojligheter att vanda pa screen orientation. Jag vet t.ex pa en Acer att det gar med foljande code :

Select the desktop
Shift-F10
see om graphic options finns med aktiverade
ifall det ar sa valj graphic properties
Rotation tab och valj det som passar bast

Lycka till.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lap top

Tack för tipsen. Jag har faktiskt en Acer så att vända bild är kanske inget problem. Snarare då storlek på skärm, 17". Jag vill gärna se lite av körbanan också :) . Därav funderingen kring 10" eller 12". Jag måste hur som helst vänta tills jag får nya bilen så att jag kan experimentera med placeringar och storlekar. Det får bli lite pappersdummies först för utvärdering.

Jag kommer antagligen att öppna en ny tråd om mina funderingar när jag börjar närma mig att komma till skott. Därmed kanske tråden bör återgå till ursprungsfrågan.
 
Toppen