• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Landström"

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: "Landström"

Ja.
Jag har bilen på tomten och har fixat en anslutning via en elstolpe.
Den förra bilen var också ansluten till elstolpen men den gick inte att starta efter en tid.
Det visade sig att bara bodelsbatterierna laddades, det fanns inget laddaggregat till bildelens batteri.
Därmed fick jag klart för mig att bildelens elektronik drar en del batterikapacitet så en längre tid utan laddning kan få negativa effekter.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: "Landström"

Jag ansluter 230 V i några dagar när vi kommit hem och om vi inte använder hsubilen på några veckor kopplar jag in den igen några dagar varannan vecka ungefär.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: "Landström"

Kopplar in ström natten före avfärd för att kunna köra kylen på 230 volt så att den är kall när den ska laddas. Övrig laddning mellan resorna sköter solcellen om (175W 24V) - brukar normalt räcka till för våra behov under resa, men kan inte driva kylen.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: "Landström"

Ja - om det väntas bli minusgrader på natten.
Ja - dygnet innan vi ska ut och åka.
Övrig tid ej inkopplad - tror att bil och batterier mm mår bäst så.
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: "Landström"

jajamen kylskåpet står på 220 volt medans bilen står hemma på veckorna i väntan på nästa resa. jag tror att vi bara stängde av kylen en gång förra säsongen.
 
Toppen