• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lampa som lyser men va betyder den?

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Hej var och startade upp min bil idag. En 2007a fiat med 130 multijet motorn, en varningslampa lös som jag inte hittat vad den betyder, den ser ut som en bil med ett hänglås på, sitter till vänster om handbroms indikatorn.

Tacksam för svar
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Hej
Har haft samma problem
Har att göra med startspärr som är inbyggd i nycklen
Prova med den andra nycklen
 
Senast ändrad:

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Hej
Har haft samma problem
Har att göra med startspärr som är inbyggd i nycklen
Prova med den andra nycklen

Tack för ditt svar.

Åkte och testade nu men ingen skillnad. Hur löste du detta med din bil? Det enda som hänt min är att batteriet råkats att totalt urladdas och kan behöva bytas till och med. Annars funkade allt när jag ställde in den för vintern.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Har bläddrat igenom den och det står ju inte ens nåt om va lampan betyder :(

Så här är det:

Om startbatteriet laddas ur helt kan den elektroniska startspärren "låsa sig" så att bilen inte går att starta. Detta indikeras av att "hänglåslampan" lyser konstant. (Normalt ska den bara blinka till när man sätter i nyckeln.)

Om startspärren "låst sig", måste den omprogrammeras på en Fiat-verkstad. (Förmodligen får du anlita bärgningsbil för att få husbilen till verkstaden.)

För att omprogrammeringen ska kunna göras, måste verkstaden ha tillgång till kod-kortet.

Om kod-kortet har förkommit måste hela den elektroniska startspärren bytas ut, vilket lär kosta mellan 20 och 25 tusenlappar.

På äldre årgångar (före 250-serien) behövs dessutom den röda nyckeln för att omprogrammering ska vara möjlig.

Överkurs: Om bilen har Fiat originallarm, lyser "hänglåslampan" ca 10 sekunder efter att du satt i nyckeln om bilen har varit utsatt för inbrottsförsök. Om lampan blinkar konstant under körning betyder det att bilen inte är skyddad av den elektroniska startspärren.

(Det mesta av informationen är hämtad ur Fiats instruktionsbok.)
 
Senast ändrad:

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Tack ingrid o Pålle för utförligt svar!

När jag vrider på tändningen så lyser den jätte snabbt men slocknar sedan, när jag sedan startar bilen så tänds den. Efter som den startar så kan det ju inte låst sig? Men nåt är ju galet efter som den tänds...
Sedan när jag läst om kodkortet som jag aldrig hört talas om innan så sprang jag ner i källaren och hämtade allt jag fick med bilen när jag köpte den på husbilsfirman, men till min förskäckelse hittade jag inget kodkort. Borde inte detta ligga bland servicebok och manueler? Eller kan det finnas i bilen någonstans? Blev aldrig upplyst om ett sånt i detta läget viktigt kort... :(
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Kodkortet är stort som ett kreditkort. Bifogar den sida ur den tyska instruktionsboken som visar hur det ser ut.

Bifogar även den sida som informerar om felen.

Tyvärr är sidorna vridna 90°, och kvaliteten är inte den allra bästa.
 

Bilagor

  • Kod-kort.pdf
    216,1 KB · Visningar: 253
  • Kod-fel.pdf
    302,5 KB · Visningar: 142

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Kodkortet är stort som ett kreditkort. Bifogar den sida ur den tyska instruktionsboken som visar hur det ser ut.

Bifogar även den sida som informerar om felen.

Tyvärr är sidorna vridna 90°, och kvaliteten är inte den allra bästa.

Tack så jätte mycket för hjälpen! Men något sådant kort hittade jag inte, tycker det är beklagligt att inte det upplyses om sånna här saker.
Nycklarna vet man ju att dom ska man va rädd om det är ju ingen nyhet, men detta kortet, och det lär ju va billigare att byta ut alla lås om man tappar bort nycklarna, än om man slarvar bort kortet alt. inte ens visste om eller tittade efter detta kort när man köpte bilen :(
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Så här är det:


För att omprogrammeringen ska kunna göras, måste verkstaden ha tillgång till kod-kortet.

Om kod-kortet har förkommit måste hela den elektroniska startspärren bytas ut, vilket lär kosta mellan 20 och 25 tusenlappar.

Hej
Har bilen på service har haft några gånger så startspärren lyst så jag sa till att de skulle kolla detta.
Bilen ladder för dåligt = lågspänning därför kommer startspärren på
När de skulle ta bort felkoderna så behövde de kod-kortet och något sådant har jag inte
fick den informationen att de beställer nya koder men det tar ca 2 veckor och kostar 60€
Så i morgon så skulle de byta generatorn sen blir det att ta bort felkoderna efter några veckor när koderna kommit
Ha de paffw
 
J

Jarn

Guest
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

.......
Om kod-kortet har förkommit måste hela den elektroniska startspärren bytas ut, vilket lär kosta mellan 20 och 25 tusenlappar.......quote]

Jag importerade en husbil 2007 , Fiat nya modellen.
Då krävde försäkringsbolaget att nycklarna skulle kodas om. På verkstaden lyckades de att trassla till det så att en av nycklarna därefter inte fungerade.
De trodde därför att Codekortet ej hörde till bilen.
De beställde ett nytt Codekort som kom på en vecka.
Det kostade inget, dessutom var det exakt samma som det jag hade fått med bilen.

Att de spärrat en nyckel berodde på att teknikern hade fel programvara i sin dator.... (sa de)
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Kopia av Kodnyckel
 

Bilagor

  • Kopia av kodnyckel.pdf
    2,3 MB · Visningar: 142
F

F.d. 9142

Guest
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Hej.
Kolla först att du har bra kontakt på minuspolen, vid dålig kontakt så missar data boxen.
Ring till stället som du köpt husbilen. Dom kan nog fixa fram koderna. Kör sen till en fiat verkstad så fixar dom till bilen.
Jag fick min bil fixad i fjol till en kostnad av 500 kr

Tödde o Mödde
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

Jag har en god vän i HBK vars kodlort saknades när han fick sin nya bil.
Han beställde ett nytt hos Fiat och det kostade ett par hundralappar.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Lampa som lyser men va betyder den?

När de skulle ta bort felkoderna så behövde de kod-kortet och något sådant har jag inte
fick den informationen att de beställer nya koder men det tar ca 2 veckor och kostar 60€
Så i morgon så skulle de byta generatorn sen blir det att ta bort felkoderna efter några veckor när koderna kommit
Ha de paffw[/quote]

Hej
Nu ringde de från verkstaden att bilen är färdig, och de hade fått nyckelkoden så felkoderna är borta också det tog bara 2 dagar att få fram nyckelkoderna (bilen är 2004 årsmodell så den har ingen rödnyckel då är det enklare)
Ha de paffw
 
Toppen