• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laminat

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Jag håller på och lagar en garderobsdörr på min hb.
Nu letar jag efter laminat ( sådan som man limmar på med varmt strykjärn )
Det verkar hopplöst.
Jag har lyckats hitta några importörer som har, men då måste man köpa en stor skiva på många kvadrat.
Jag hade tänkt att bara köpa till den luckan som jag håller på med.
Sedan är det ett problem till, den skall vara så lik den gamla laminaten som möjligt.
Fins det någon här på forumet som har några bra ideer om vart jag skall söka?

Snarken
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Laminat

Olika snickerifirmor brukar laminat emellanåt. Kan vara värt att kolla med någon sådan.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Laminat

Hej Snarken!

Nu vet jag ju inte var på dörren du har skadan men min tanke blir. Går det att spackla ytan slät å sedan dölja den på något sätt. En tapet, målad väv eller varför inte en spegel modell större som fästes med dubbel häftande tejp. Det håller, vet av egen erfarenhet.

mvh Bill
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Laminat

Du har inget foto på var skadan befinner sig samt hur laminatet ser ut. Hur tjockt är laminatet är det bara en plastfilm. Du känner ingen som är bra att ådringsmåla/marmorera? Det kanske är en väg.
Ha det
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Laminat

Hej
Jag håller på och lagar en garderobsdörr på min hb.
Nu letar jag efter laminat ( sådan som man limmar på med varmt strykjärn )
Det verkar hopplöst.
Jag har lyckats hitta några importörer som har, men då måste man köpa en stor skiva på många kvadrat.
Jag hade tänkt att bara köpa till den luckan som jag håller på med.
Sedan är det ett problem till, den skall vara så lik den gamla laminaten som möjligt.
Fins det någon här på forumet som har några bra ideer om vart jag skall söka?

Snarken
Prata med dom som håller på med kökslucksrenovering dom plastlaminaten kan man få köpa och limma på själv, det gjorde jag och blev mycket bra men inte exakt givetvis för det är en omöjlighet.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Laminat

Hej
Det är ingen skada på luckan.
Det är värre än så
Ägaren som har haft bilen före mig har gjort stora hål i den bakersta skåpsluckan och satt in 2 stora högtalare.
Dessa högtalare bara skrölar och låter hemskt illa så jag vill ta bort dom, då blir det 2 stora hål, så jag blir tvungen att byta hela luckspegeln.

Sarken
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Laminat

Du kan sätta fast högtalargaller men du kanske vill få bort hålen. Det är i såfall enklast (om de går att få teg på) att köpa nya luckor. Det är svårt med laminat att få tag i exakt rätt färg. Så även om du får tag på nya luckor så kommer du nog att se en färgskillnad. Bl.a för att dina luckor har utsatts för ljus, rengöring mm.
Lycka till
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Laminat

Hej
Det är ingen skada på luckan.
Det är värre än så
Ägaren som har haft bilen före mig har gjort stora hål i den bakersta skåpsluckan och satt in 2 stora högtalare.
Dessa högtalare bara skrölar och låter hemskt illa så jag vill ta bort dom, då blir det 2 stora hål, så jag blir tvungen att byta hela luckspegeln.

Sarken

Sätt in högkvalitativa högtalare i hålen, som inte "skrölar"!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Laminat

Så här kan du också göra. Ta ett foto på något med stor yta som en garderobsdörr t.ex. Den bilden tar man med sig eller skickar till ett företag som kan skriva på olika laminater, PVC skivor eller aluminuimplåtar till din spegel. När jag monterade mina nätfickor så monterade jag plåtar bakom för att inte förstöra inredningen. Det är ju ingen fanér i våra bilar som är lackerad utan endast tryckt fanerbild på träskivan och det tål ingenting. Men nu kan man trycka ner spelkonsoler, MP3 spelare, kablar, kontakter och mobiltelefoner i nätfickorna utan att repa.
 

Bilagor

  • Garderobsdörr.JPG
    Garderobsdörr.JPG
    2 MB · Visningar: 10
  • Nätficka.JPG
    Nätficka.JPG
    2,3 MB · Visningar: 7
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Laminat

Hej
Gör det enkelt för dig. KLIPP kablarna till högtalarna så är problemet löst.
Högtalarna kanske ser fina ut som är och där de sitter,
/Vidhem
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Laminat

Så här kan du också göra. Ta ett foto på något med stor yta som en garderobsdörr t.ex. Den bilden tar man med sig eller skickar till ett företag som kan skriva på olika laminater, PVC skivor eller aluminuimplåtar till din spegel. När jag monterade mina nätfickor så monterade jag plåtar bakom för att inte förstöra inredningen. Det är ju ingen fanér i våra bilar som är lackerad utan endast tryckt fanerbild på träskivan och det tål ingenting. Men nu kan man trycka ner spelkonsoler, MP3 spelare, kablar, kontakter och mobiltelefoner i nätfickorna utan att repa.

Hej Dethleffskvalité!

Vart har du köpt nätfickorna?

MVH Ludde
 
Toppen