• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laika

Peter Nordlöf

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
24574
Medlemskap
2024
Hej, går i tankar att köpa en Laika.
Är det någon i forumet som har erfarenhet av en sådan husbil LAIKA KREOS 7009?
 

mats b

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skövde
HBK-Nr
33943
Medlemskap
2024
Hej. Har varit ägare till en Kreos 7009 i snart två år. Använder den året runt och är väldigt nöjd.
 

mats b

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skövde
HBK-Nr
33943
Medlemskap
2024
Min 7009 är 7.5m. Vet inte om det skiljer något på lastvikten, min har 1000kg.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det som köpare av äldre Laika ska kolla på är hur eldragningen ser ut kring bodelsbatteriet under sittsoffan. Även hur det ser ut kring startbatteriet vid förarsätet. Det är trångt och bökigt att komma åt ifall något extra ska installeras. Självklart gäller denna koll även andra äldre fordon.
Äldre Laikor har, anser jag, för klen kabel (längd ca 3m) från generator/startbatteri till bodelsbatteriet. Jag skulle nog sätta dit en 25kvmm. I övrigt är det nog en trevlig husbil.
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Det som köpare av äldre Laika ska kolla på är hur eldragningen ser ut kring bodelsbatteriet under sittsoffan. Även hur det ser ut kring startbatteriet vid förarsätet. Det är trångt och bökigt att komma åt ifall något extra ska installeras. Självklart gäller denna koll även andra äldre fordon.
Äldre Laikor har, anser jag, för klen kabel (längd ca 3m) från generator/startbatteri till bodelsbatteriet. Jag skulle nog sätta dit en 25kvmm. I övrigt är det nog en trevlig husbil.

Godmorgon Seppo.

Beräknade min kabelarea för 3 meter och 30 amp som DC/DC laddaren ger, se resultat 10 kvadrat.
1679895454582.png
Rekommenderad min kabelarea för orginalladdare 15 Amp, se nedan.
1679895924807.png

Monterar du en DC(DC laddare över 30 amp så bör du beräkna rekomenderad kabelarea.

Således är orginalkabel area inom gällande säkerhetsmässiga gränser.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Godmorgon Seppo.

Beräknade min kabelarea för 3 meter och 30 amp som DC/DC laddaren ger, se resultat 10 kvadrat.
Visa bilaga 227391
Rekommenderad min kabelarea för orginalladdare 15 Amp, se nedan.
Visa bilaga 227392

Monterar du en DC(DC laddare över 30 amp så bör du beräkna rekomenderad kabelarea.

Således är orginalkabel area inom gällande säkerhetsmässiga gränser.
Inget att säga om det du räknat ut. Men det finns ju fordon utan 30A DC-DC modulbegränsning och kanske en uppdaterad generator med en huvudsäkring om 100A...
 
Toppen