• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laika X595R för stort bord

Hans.z

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2026
I min nyinköpta lilla Laika, som går under sex meter och med stor dubbelbädd bak ovanpå ett stort bagare och all annan normal utrustning, är ju enligt mitt tycke bordet vid dinetten alldeles för stort. Är det någon som har denna typ av husbil?

Man sitter liksom med magen mot bordet, tryckt mot ryggstödet när det är flyttat så långt framåt som går. Det har en urfasning som passar in i en karossdel.
Från andra hållet, med förarstol vriden 180 grader, blir det bättre.
Visst kan även passagerarstolen vridas, men jag är sån som spelar blixtschack med vänner ute på fältet och då sitter man mitt emot varandra med bräde och klocka ...
Även om man hittar en motståndare på tex en camping (inte så svårt) och lirar i lugnt tempo, så sitter man likadant för överblick.
Det är inte mycket annat jag ogillar med bilen, mest bara positivt eller mycket positivt.
Den där utfasningen på bordet gör det ju stökigt för mig som icke snickare eller slöjdfantast att ordna. Bordet har också flera "snäppfästen" som man lossar på när det ska rubbas åt något håll, och det gör det ju svårare att få fram en ersättningsskiva.
Sågar man i det så kanske man minskar husbilens värde?
Var vänder man sig för hjälp?

Bilagor

• unnamed.webp
    unnamed.webp
    74,8 KB · Visningar: 59
Senast ändrad:
Ett tips är att låta ett snickeri tillverka en ny bordsskiva med de mått du vill ha och flytta över fästen + ben till den. Behåll den gamla skivan så kan du återställa till original senare.
Skulle det vara så att någon detalj inte kan lossas från den gamla skivan för att flytta till den nya finns det nog att köpa lösa någonstans.

Tillbaka
Toppen