• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lagars bakgrund, tillkomst och efterlevnad

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Bakgrunden till att vi har lagar är att våra seder och bruk formaliserats av någon härskare. T ex Påvar, kungar, diktatorer och regeringar.

Innan en lag blir formell sker det ett förarbete. Om man kan läsa detta blir en lag förhoppningsvis förstålig och kan räta ut en del frågetacken. De flesta lagar är kopplade till andra lagar därför räcker det kanske inte att läsa ett lagrum utan man får kanske söka svar i flera lagrum på samma frågeställning.

Det måste finnas en allmän acceptans och förståelse för lagar annars blir det lätt att misstolka densamma och i vissa fall skiter normalt folk i lagen. T ex att man måste söka tillstånd för att dansa, 2 kap. 4 § ordningslagen (1993:1617). De som ska tolka lagens mening är domstolarna och ingen annan.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så är det och det är inte förrän domstolarna har tolkat lagen som man egentligen vet vad den betyder. Det räcker inte med att läsa en paragraf (tagen ur sitt sammanhang) för att kunna säga vad lagen egentligen betyder.

Sedan har vi polisen som lägger ner anmälningar. Det beror oftast på: det går inte att identifiera vem som skulle ha begått brottet, det går inte att få brottslingen inför domstol (han sitter i Ryssland = IT-brott) eller det är svårt att överhuvud taget bevisa att ett brott har blivit begånget. Åklagare sedan får inte dra någon inför domstol om det inte är sannolikt att man kan få en fällande dom.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Bra igen Kenth! Jag vill dock inflika lite om att tolka lagstiftaren mening. Min uppfattning är att fler kan behöva att försöka förstå vad syftet med de olika bestämmelserna egentligen är. I första hand åklagarna, sedan poliserna, men precis som Kenth skriver är det domstolarna som slutligen avgör hur lagarna ska tolkas. Men det sker ju bara när parterna inte är överens. Jag tror därför att man lite till mans ska försöka att förstå vad reglerna syftar till, vad de lagenliga reglerna vill uppnå.

Samtidigt tror jag inte att lagstiftande församling ser parkeringsproblemen i allmänhet som en stor fråga, och absolut inte parkeringsproblem för husbilar. Vi får nog därför dras med de kanske luddiga reglerna. Skyltningen måste dock bli mycket bättre på många håll.
 
F

F.d. 58689

Guest
Fast ibland tycker jag de verkar ha lite otur när de tänker och skapar lagar, regler och förordningar!! :twitcy:
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Man kan också fråga sig vad det är för mening med att samhället stiftar lagar och fastställer regler när efterlevnad inte kontrolleras och beivras/lagförs. T ex cykelmarodörer, elscootrar, nedskräpning, störande av allmän ordning, mm
Tänker också att lagar och paragrafer är ju bara till för dom laglydiga, buset tror jag inte bryr sig om hur många lagar vi än stiftar!
 
Senast ändrad:
Toppen