• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laga yttre plastpaneler.

F

F.d. 21079

Guest
Hej.
På min Dethleffs a5880 har jag fått sprickor i de yttre plastpaneler som ansluter mot hytten. Jag har sökt men inte hittat info om hur jag tar bort dessa för att laga dem, alternativt ersätta med nya. Är det någon vänlig själ som kan förklara hur jag skall gå tillväga?

Bilagor

• trasiga_plastdetaljer.jpg
    trasiga_plastdetaljer.jpg
    123,2 KB · Visningar: 59

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025
Sv: Laga yttre plastpaneler.

På min bil en Hobby 08 så satt panelen mellan hytt bodel med några skruv från insidan förmodar din gör det också samt även fogmassan håller den på plats.
Nu vet inte jag om din är av plast eller glasfiber.Glasfiber kan du ju fixa från utsidan sen lacka den eller kanske foliera den med vit folie antingen själv eller
Firma.Dom är inte billiga panelerna mellan hytt o bil till En Hobby husbil.
:)

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Såg hur dom åtminstone stoppade sprickor från att bli längre. Dom borrade ett litet hål i båda ändarna av sprickan och fyllde igen med någon fog. Detta var i plaststycken.

Hälsningar/Hike

F

F.d. 21079

Guest

Panelerna känns inte som glasfiber, men jag vet inte. Infästningen utåt är butylgummi och fastklämd under den tjocka list som går längs hörnet upp och runt alkoven. Infästningen inåt, mot kupen är hål för pinnar på vilka det sitter någon sorts tallriksnit i någon hårdplast. Först trodde jag dessa var tallriksmuttrar med 3mm insex, men de är för mjuka och går inte att rotera med insex. Infästning mot taket är butylgummi. Jag gissar att jag skall lossa den tjocka listen och använda varmluftspistol för att muka upp gummit och försiktigt med kniv lossa sidopanelerna. Någon som har invändningar? När de sedan är loss kan jag göra läsklagning från insidan med lämplig abs-skiva och lim. Ev spackla framsida och lacka.
Men takpanelen vet jag inte. Skall försöka ta bort sängen i alkoven och se om jag förstår.
Jag återkommer med foton på infästningar.

F

F.d. 8562

Guest

Hej, oavsett material så stoppas en spricka med att borra hål i båda ändar av sprickan, det är det första att göra och sedan slipa rent och laga med material som "gifter sig" med originalet.
Lycka till

F

F.d. 29925

Guest

Troligen är sprickan genomgående, dvs från bakkant till framkant då förutsätter jag att det är typ ABS-plast.

Mitt förslag är följande. Köp ett par omgångar "plastsvets" på Biltema.
1. slipa upp sprickan till V-form på minst tre ställen, ett i mitten och de övriga nära slutet på sprickan. Blanda plastsvets och fyll i den uppslipade sprickan. Detta för att stabilisera panelen innan den tas ner för att laga hela sprickan. Laga resten från baksidan lättare att få det snyggt på framsidan efteråt.
Det kan vara lämpligt att bearbeta fram och bakkant av panelen med exempelvis sandpapper för att få bort de tvära ändarna som är den egentliga boven, förutom rörelsen.

Toppen