• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laga stenskott själv

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laga stenskott själv

For å sitere de proffe: hvert sår vurderes for seg, er såret rentog av rett type så blir resultatet best om en ikke borrer. Er det forurensning eller feil type knusning i senter av skaden så må dette borres ut før plastlimet mates inn i en varm rute. Det er viktig at ruten ikke er for kald - plastlimet må trekke helt ut i alle deler av såret før det herdes med UV lys (den proffe løsningen).

Riktig utført jobb så vil 90% av alle sår bli umulig å finne igjen, galt utført så kan ikke ruten reddes. Eksempel på dette er bruk av lim som ikke klarer å trenge helt ut i ytterkant av såret, når det herder blir det en ring igjen som ingen kan fjerne.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Laga stenskott själv

Suck! För sent för vår del. Sprickan har gett sig iväg över rutan. Blir till att byta. 1000 spänn plus 20%.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Laga stenskott själv

Hej!

Då jag själv jobbar som glasmästare, och har jobbat med att laga stenskott så kan jag inte säga att jag tror på julas stenskottslagning.

Den utrustning bilglaskillarna använder pressar in lagningsvätskan genom att man skapar ett tryck med en skruv för att få ut det så långt i sprickorna som möjligt, sedan härdas detta direkt med uv-ljus.
Julas sprutor tror inte jag klarar av att pressa in lagningen så värst långt i sprickorna, och antar att det är någon slags tvåkomponent för att härdas?

Ang. tejp eller plåster så är det ju för att det inte ska komma in smuts i skadan/sprickan, vilket kan göra det svårt att få lagingen bra.

Kan nog säga att ca 90% av de lagningarna jag gjorde blev mycket bra och nästan helt osynliga. Sen finns det vissa typer av skador som helt enkelt inte går att få helt bra.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Laga stenskott själv

Vid reparation med repsats från Jula sätter man på en själhäftande bricka över skadan.
Den har ett munstycke för sprutan, först suger man ett vackum i skadan, sedan trycker man i ett tyvåkomponent lim i skadan som får härda. har funkat bra för mej.

Jägarn
 
Toppen