• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laga sönderrostat tak?

Sandriux

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Huddinge
Hej igen,
Utöver ny tätningslist (tidigare inlägg) söker jag efter tips till att laga taket som rostat sönder i husbilen. Det är en påbyggd huv av metall (magnetisk) som nu blivit till en oönskad SkyView...

Alternativen som jag hittills funderar på är (1) glasfiberväv och polyester, (2) svetsa på ny metall i glappet (dock ska jag inte lyfta bort huven helt så vissa risker med detta).

Frågan: Är något av dessa alternativ att föredra eller/och finns det andra lösningar?

Tack för tips!
CamperDucato objekt 2021-5-31 1
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Glasfiberväv helt klart enklast om det är metall.Slipa rent och på med plasten direkt på plåten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Glasfiberväv helt klart enklast om det är metall.Slipa rent och på med plasten direkt på plåten.
Är det inte bättre att låta rosten vara kvar, mätta den med polystyrenen så fäster den bättre, för på ren metall fäster plasten mycket dåligt. Om inte någon ny "uppfinning" har kommit sen jag plastade på 1900- talets slut :rolleyes:
 

Sandriux

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Huddinge
Är det inte bättre att låta rosten vara kvar, mätta den med polystyrenen så fäster den bättre, för på ren metall fäster plasten mycket dåligt. Om inte någon ny "uppfinning" har kommit sen jag plastade på 1900- talets slut :rolleyes:
OK. Jag har fått tips om att "rispa" ytan med en stålborste - kan det hjälpa för att plasten ska sätta sig bättre? Jag vill nog gärna få bort rosten ju, annars är det väl risk att den sprider sig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
OK. Jag har fått tips om att "rispa" ytan med en stålborste - kan det hjälpa för att plasten ska sätta sig bättre? Jag vill nog gärna få bort rosten ju, annars är det väl risk att den sprider sig.
Använd rikligt med plast så att plasten tränger helt in i rosten, gör du ett bra jobb så är risken väldigt lite att rosten skall sprida sig... Lycka till
 
Toppen