• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddström AGM-batterier

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Hej.
Jag tänkte byta ut mina bodelsbatterier, 3st AGM 90ah, mot 2st AGM 110ah som säljs för närvarade till bra pris. I bilen sitter det en Victron Multi Plus-laddare/inverter som lämnar en laddström på 70A. Jag har läst någonstans att max laddström bör vara max ca 25% av batteribankens kapacitet ((2x110)x25%)=55A.
Förstör jag batterierna i förtid eller ligger det inom acceptabla toleranser?
Johan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej.
Jag tänkte byta ut mina bodelsbatterier, 3st AGM 90ah, mot 2st AGM 110ah som säljs för närvarade till bra pris. I bilen sitter det en Victron Multi Plus-laddare/inverter som lämnar en laddström på 70A. Jag har läst någonstans att max laddström bör vara max ca 25% av batteribankens kapacitet ((2x110)x25%)=55A.
Förstör jag batterierna i förtid eller ligger det inom acceptabla toleranser?
Johan
Jag skulle inte vara orolig för att du skadar batterierna, dom kommer ta emot den laddström som behövs,du kommer inte att se 70A någon längre tid det sjunker snabbt då motståndet ökar.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej.
Jag tänkte byta ut mina bodelsbatterier, 3st AGM 90ah, mot 2st AGM 110ah som säljs för närvarade till bra pris. I bilen sitter det en Victron Multi Plus-laddare/inverter som lämnar en laddström på 70A. Jag har läst någonstans att max laddström bör vara max ca 25% av batteribankens kapacitet ((2x110)x25%)=55A.
Förstör jag batterierna i förtid eller ligger det inom acceptabla toleranser?
Johan
Kolla vad max laddström är på batterierna du tänkt köpa.......

Edit: PeterK hann före
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Jag skulle dock kolla detta med leverantören/tillverkaren av de nya batterierna, kolla samtidigt rekommenderad laddspänning.
Laddspänningen är det nog inga bekymmer med, laddaren är optimerad för AGM-batterier.
Laddströmmen, däremot, är det mer bekymmer med, tror jag. Max rek. laddström på tilltänkta batterier är 30A.
Vid kontakt med Victron hänvisar de till återförsäljare. Jag har haft kontakt med några stycken-min uppfattning
är att kunskapen generellt inte är särskilt hög med tanke på att jag får lite olika svar. Därför vänder jag mig hit, här får jag
glasklara svar..eller?;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Laddspänningen är det nog inga bekymmer med, laddaren är optimerad för AGM-batterier.
Laddströmmen, däremot, är det mer bekymmer med, tror jag. Max rek. laddström på tilltänkta batterier är 30A.
Vid kontakt med Victron hänvisar de till återförsäljare. Jag har haft kontakt med några stycken-min uppfattning
är att kunskapen generellt inte är särskilt hög med tanke på att jag får lite olika svar. Därför vänder jag mig hit, här får jag
glasklara svar..eller?;)
Det är väl 30A laddström per batteri? I sådant fall bör det inte bli några problem med laddaren, det är tveksamt om den någonsin kommer upp i
70A har du sett att den har visat det med dina tidigare batterier?
 
Toppen