• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddproblem laptop

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Har en laptop som jag kört med en omvandlare 100w, 12 till 19V.Har laddat när jag använder datorn men plötsligt slutade den ladda när jag kör datorn. Laddar när skärmen är släckt. Köpte ny omvandlare,120w, och samma fenomen uppstår, när jag använder 240 V går allt som det ska. Datorn är ca 1 år gammal. Pallar inte batteriet eller? undrar en som inte kan nåt om dagens teknologi men är ganska bra på en hel del annat.

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Laddproblem laptop

Om effekten på din 220V adaptern som följer med är samma eller lägre än den du köpt, bör inte det vara problemet.
Har det varit så hela tiden eller har det börjat nu?
Passar kontakten som den skall? Många laptops har udda kontakter som gör att de man får med inte passar perfekt. På min dator får jag placera sladden speciellt, så den får komtakt.

Symptomen påminner lite om en överhettad laptop. Den kan bli det om den står så luft inte cirkulerar...

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Endel laptops har kontakter med 3 ledere - de fleste convertere har endast 2.

Mange ha minus på utsiden og en pluss på innsiden av "hylsen" - det er og en pluss på senterleder. Ser ut som senterleder benyttes først til drift, men når maskinen ikke er i drift lades batteriene fra denne. Pluss på innsiden brukes til ladning under drift. (måling og test på Dell maskiner)
HP bruker samme kontakt, men det virker som de ikke er avhengig av innsiden på hylsen før vi har et nesten tomt batteri - dessverre har jeg ingen direkte målinger av dette på min HP HDX 16 (har 90W lader fra 230V - trekker over 100 W fra 3-part ladere).

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Har en laptop som jag kört med en omvandlare 100w, 12 till 19V.Har laddat när jag använder datorn men plötsligt slutade den ladda när jag kör datorn. Laddar när skärmen är släckt. Köpte ny omvandlare,120w, och samma fenomen uppstår, när jag använder 240 V går allt som det ska. Datorn är ca 1 år gammal. Pallar inte batteriet eller? undrar en som inte kan nåt om dagens teknologi men är ganska bra på en hel del annat.
Vår HP laptop kör vi med en standard-omvandlare från Kjell&Co, fungerar perfekt.Dock vill vi nämna att cigg-uttaget och en del andra 12 v uttag,som vi har, har alltför klena ledningar,När datorn är igång,o batteriet dessutom urladdat, - så går det ju åt extra mycket ström- då uppstår spännngsfall som gör att omvandlaren gör "korta avbrott" och dessutom blir varm, även 12v kontakten blir het, Vi monterade ett extra 12v uttag med kraftigare kablar ( 6 mm2 ) direkt från bodel-batteriet o 1meter ifrån, varvid alla spänningsfall o problem försvann, och omvandlaren och kontakten förblir kalla. Vi har sett många som har haft samma problem, så det kanske kan vara något att kolla efter.

--------------------------------------------------------------------------------

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Nej, det har inte varit så hela tiden men kanske det är så enkelt som att jag inte fått till "rätt" kontakt. Ska kolla ordentligt. Såg nu när jag kom hem att färgen på orignalkontakten var blå. och jag har kört med en gul. Vet ju inte om detta stämmer mellan fabrikaten, men jag kollar. Återkommer.

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Ska kolla arean på kablarna. Drog ett nytt uttag men kanske blev det för klena kablat. Kollar upp det.

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Långt om länge så har jag provat det vanliga ciggutttaget och nu verkar det som det funkar. Ska dra kablar med rejäl area direkt från bodelsbatteriet. Tack för bra tips!

F

F.d. 58823

Guest

Kjøpte laddare på CITTI el.affären til våran Acer.
Fugerar perfekt.Fungerade tidigare inte med våran
150 Watt omformare.

Bilagor

• 3.12V til datamaskinen.JPG
    3.12V til datamaskinen.JPG
    1 MB · Visningar: 0

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Har råkat ut för att cig-kontakten som har en glassäkring i sig blir het. Fjädern som trycker mot den har blivit mycket varm vid hög belastning och har då orsakat ordentligt spänningfall vilket gjort att ingen eller dålig laddning skett. Den har snabbt blivit blåanlöpt. Har provat många sådana lösa cig-kontakter med säkring då och då under ca 20 års tid och det verkar vara så genomgående under alla år. Har alltid tagit en bit kabel och trätt igenom fjädern så det är kontakt i båda ändar på kabeln. Skadar inte att kolla det också.

Toppen