• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsprioritering

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tintamare

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
28937
Medlemskap
2024
Hej,
Jag undrar om det är någon som vet hur laddningskällan väljs.
Om solcellen är igång och man kopplar på 230V laddning.
Varifrån kommer laddningen då?
Och laddas även start batteriet?
Solcellen är kopplad på EBL 100-2. Tack!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vilken källa som väljs i varje läge är svårt att svara på utan att ha detaljerad kunskap om hela systemet, MEN så här bör det fungera:

Under början av laddningen, "Bulk", (innan slutspänningen är uppnådd) hjälps EBL:en och solcellerna åt att putta in så mycket ström de kan.

När slutspänningen uppnås, "Absorption", (ca 14 V) sjunker strömmen. Den av EBL:n och solcellerna som "släpper igenom" högst spänning ger mest ström, den andra källan ger då mindre ström (såklart). Det kan ju skilja på ett par tiondels volt....
Om vi antar att solen plötsligt går i moln tar EBL:n över laddningen.

Detta är normalt inget man behöver tänka på, laddningen sköts automatiskt.

Jag kikade på schemat till din EBL (sid 11 i manualen), men jag har svårt att se om solcellerna även laddar startbatteriet.
Du bör kunna kontrollera det genom att koppla bort 230V-anslutningen till EBL:n (dra ut kontakten uppe till vänster på EBL:n) och samtidigt mäta spänningen på startbatteriet med en (digital)voltmeter (förutsatt att solen lyser på solcellerna). Om spänningen då inte sjunker nämnvärt laddar solcellerna sannolikt även startbatteriet. Ta ut så lite ström som möjligt till förbrukare under denna mätning.
Du får mäta detta under en halvtimma kanske.....

Bifogar bild på exempel på laddningskurvor. Blå = spänning och röd = ström

Det är tveksamt om solcellerna minskar spänningen under den 3:e fasen, "Float", men det gör i alla fall min EBL, och i så fall står solcellerna för den mesta laddningen i den fasen under förutsättning att solen skiner och att man inte tar ut mer ström än vad som solcellerna ger.

Schema:
 

Bilagor

  • Laddningskurvor.jpg
    Laddningskurvor.jpg
    93,5 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Antar att du har ingen DC/DC booster ansluten? Om så visar en snabb kontroll av manualen och blockschemat för EBL 100-2 följande:

Solregulatorn laddar endast bodelsbatteriet via EBL 100-2. Är solregulatorn av typ Schaudt LR 1812 så blir slutspänningen 14,2 V på bodelsbatteriet. Samma regulator har dock även en direkt utgång, om ansluten, för att samtidigt ladda startbatteriet till 14,2 V.

Har du en 230 VAC laddare typ Schaudt LAS 1812 så laddas alltid båda batterierna dock är strömmen till startbatteriet begränsad till 2 A. Utspänningen från LAS 1812 blir 14,3 V initialt men reduceras därefter 13,8 V.
Detta innebär att det är till slut solcellsregulatorn som bär den last som eventuellt finns på bodelsbatteriet och fastställer laddningsnivån så länge som solen lyser och strömmen från den regulatorn räcker till.

Prioriteringen sker m.a.o. genom att den strömkälla som ger högsta utspänningen får bära lasten och styra laddningsförloppet i slutändan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen