• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

laddningspänning startbatteri EBL99

Silverfox

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2024
Har en Pössl 2 win från 2009 som är utrustad med ett EBL 99 från Schaudt.
Kollade för skoj skull upp laddningsspänningen till batterierna då bilen kopplades
in på 230 v efter en vecka på garageuppfarten. Bobatteriet blev laddat med 14,3 V
4A och start batteriet med 12,9 V 2A. Tycker nog att 12,9 V till startbatteriet var
lite litet. Finns det någon på forumet som har ett EBL 99, och har möjlighet att mäta
laddspänningen till startbatteriet när det varit obrukat några dagar. Det skulle vara
intressant att veta innan jag tar tag i några garantianspråk.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: laddningspänning startbatteri EBL99

Startbatteriet kan nog vara fullladdat men EBL:en ger ju först laddström till bodelsbatt. sen när dom börjar bli fullladdade går överskottet till startbatteriet

Tror då att det var så.......

Kapar tråden lite med en annan fråga ang EBL99 vad ger den för laddström
4-18 amp har jag hört
Och hur stor batteribank kan man ha kontra laddningen ?

Är 180 amp batteribank max ?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: laddningspänning startbatteri EBL99

Har en Pössl 2 win från 2009 som är utrustad med ett EBL 99 från Schaudt.
Kollade för skoj skull upp laddningsspänningen till batterierna då bilen kopplades
in på 230 v efter en vecka på garageuppfarten. Bobatteriet blev laddat med 14,3 V
4A och start batteriet med 12,9 V 2A. Tycker nog att 12,9 V till startbatteriet var
lite litet. Finns det någon på forumet som har ett EBL 99, och har möjlighet att mäta
laddspänningen till startbatteriet när det varit obrukat några dagar. Det skulle vara
intressant att veta innan jag tar tag i några garantianspråk.

Amperen inn på batteriet etter en uke er mer bekymringsverdig enn spenningen. Med ladestøm på 2 og 4 A etter en uke tyder på at batteriene ikke er fult oppladet. 4A i 24t er jo nesten 100Ah som laderen pumper inn på batteriet i døgnet etter 1 uke og totalt har jo laderen pumpet inn over 700Ah på en uke og det er definitivt feil. Ved fulladet batteri skal laderen bare lade med mA aller helst 0A.

Spenningen har jo ofte en sammenheng med A og det er ikke så galt i dette tilfelle at 12,9V kan pumpe inn 2A og 14,3 V 4 A er ikke så usansynlig. Men at det er noe feil enten med utmåling, batterier eller lader er helt sikkert etter en uke og de målingene. Forutsetter at ingen forbrukere står på.

Kapar tråden lite med en annan fråga ang EBL99 vad ger den för laddström
4-18 amp har jag hört
Och hur stor batteribank kan man ha kontra laddningen ?

Är 180 amp batteribank max ?

For å være helt på den sikre siden bør ikke startbatteri og bodelsbatteri være mer enn ca 180Ah tilsammen. Laderstømen bør være minst 10% og maks ca 20-25% av batterikapasiteten om det ikke er en elektronisk lader og det er ikke EBL 99.
 
Toppen