Sv: Laddningsberoende
Hej,
Jag har skrivit och tipsat ett antal gånger om alternativa lösningar.
1. Man måste räkna ihop sina förbrukningsprylar och vara medveten om hur mycket de drar tillsammans. Måste alla prylar vara påkopplade? Se till att minimera förbrukningen t.ex. med led lampor. Har man Tv med antennförstärkare den drar ström även i standby läge. Slå av den. Fläktar, cirkulationspump drar också en hel del. Det blir inte mindre förbrukning bara för att man går via en inverter, tvärt om. Räkna ihop dina förbrukare och dra ifrån din tillgång. Watt / Volt = Amper. Du kan se hur batteri med laddning fungerar i bifogad fil.
2. Laddningen är billigast med 230 Volt. Solceller är billiga i drift som laddar under dagen, mest när solen skiner. Brummande strömaggregat förstör lugnet för omgivningen på många meters omkrets. EFOY är fortfarande väldigt dyr både inköp och drift. Båda är lite svårhanterliga. Tänk på att kolla hur många Amper/timme dina laddare ger. Vad har du för sorts batteri? Kan den ta emot hög laddningsstyrka? Jag rekommenderar AMG batteri det är bäst till husbilar.
3. Har du kraftig generator i motorrummet? Det kan hjälpa att ladda med hög ström när du kör.
Jag klämde på 360 Watt solcell körde 3 veckors semester med kylskåpet på 12 volt 170 Watt /t utan elstolpe.
Byt din dator till trevligt samvaro och skaffa nya vänner. Var inte rädd att gå fram och börja prata med "främmande" människor. De kan bli dina vänner.
Lycka till.
Mvh. Stefan.