• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

laddning ??

F

F.d. 14527

Guest
när jag står på 220 v laddar mitt startbatteri ur.? hur kan det bli så? ska inte elen komma från bodelsbatteriet
laddaren som sitter i är orginal från -90. är dålig på det elektriska
detleff ducato -91
nån som vet vad man kan göra, känns lite osäkert när det handlar om startbatteri

var på växellådan byter man oljan ?

mvh kjell

F

F.d. 1649

Guest
Sv: laddning ??

Hej.Nej ingen el kommer från bodelsbatteriet.Bilens elsystem och bodelens elsystem är helt åtskilda system.Om bilen är från -91 så är det nästan säkert så att när Du kopplar in 230V så laddas enbart bodelsbatteriet,så Du får nog ladda startbatteriet med en vanlig laddare,om bilen står några veckor.På min bil och de flesta nyare bilar så laddas båda batterierna automatiskt.Någonstans mitt under växellådan finns en avtappningspropp,jag har själv bytt olja i en likadanbil.mvh Jan-E

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025

På vår ducato -96 laddar 220-volts-sladden både bodelen och bildelen. Jag vet för om vi inte har elen inkopplad så laddar bilbatteriet ur. Bilen är en Niesmann från -96 men det ska ju inte ha någon betydelse. Ducato som ducato kan man tycka.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

N+B Flair fikk allerede i 1994 et spenningssyrt rele som koblet sammen batteriene for ladning - logikken er enkel, spenning i bodel over en grense og bildel under en annen grense eller motor i gang og releet lukker = full ladning i begge batteri. Er standard i CDE elblokker i dag. Andre elblokker har i dag egen velikeholdsladning av bilbatteriet, men tidligere var det ikke mange biler som hadde ladning av bilbatteriet fra 230V.

Kryssladning opp til 50A for de eldre bilene og 100A for nyere - kan drepe gel batterier i endel situasjoner.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

var på växellådan byter man oljan ?

mvh kjell
--------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan luna, Oljan i växellådan tömmer du ut genom två pluggar under lådan.
När du fyller olja så är det enklast att skruva bort backljuskontakten på lådans översida och fylla genom det hålet. Det finns en oljenivåsticka i bakkant på lådan, men man måste under bilen för att komma åt den. Det skall fyllas ca.1,6L i den, men det är lämpligt att fylla i några dl. mer och använda en olja av mycket bra kvalité.

Det finns en hel del att läsa om växellådor, olja och överfyllnad om man söker runt på gamla inlägg.

Din bil från -91 har troligen inte laddning av bilens batteri från bodelsladdaren, så har du en radio med minne och kanske något mer som drar lite ström så kan den inte stå allt för länge.

Det kan vara stor idé att lägga originalladdaren från -91 i soptunnan och i stället för den montera en modern laddare på runt 15Amp. typ Cetek eller liknande som laddar batterierna på ett bra sätt och inte misshandlar dem.
Du kan också skaffa en liten billig underhållsladdare till bilens batteri. Om man vill kan man för enkelhetens skull koppla den till bilens batteri/laddning genom att montera en ciggplugg på laddkablarna och in genom ciggtändar uttaget då mata ström till bilbatteriet, och sedan mata den laddaren från ett 230V uttag inne i bodelen.

M.v.h. JANKRO.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Hej
Är du säker på att batteriet tappar ström när du står på 220 V, har du provat att stå lika länge utan 220 volt inkopplat? Blir det samma fenomen då så tror jag att ditt batteri är dåligt.
Förstår inte varför 220 volt skulle påverka ditt startbatteri om du inte har någon E-box som förser det med underhållsladdning .
Mitt tips testa med belastningström på ditt startbatteri.

Ha de :wink:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej saxnäs, tror du inte att luna menar att bilbatteriet laddar ur även om bilen står på 230V laddning, och inte bara när den står på laddning.
Vi får se :).

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 14527

Guest

det stämmer bra , när jag använder belysningen i bodelen (12 v) drar den ut startbatteri inte bodelsbatteriet
jag kollade att ha på alla lysen i bodelen och satte på strömbrytaren, då visade givaren till startbatteriet att strömmen togs där , jag trodde att det skulle tas från bodelsbatteriet
ska det inte vara nåt relä mellan batterierna som hindrar detta
(hoppas ni fattar vad jag menar)
mvh kjell

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Mmmm, det stämmer nog inte så bra med något av våra svar.
Menar du att strömmen till bodelen bara tas från bilens startbatteri.
Om man får problem med att bilens startbatteri laddas ur samtidigt med bodelsbatterierna så kan det hända vid fel på ett relä, men om bodelen bara går på bilens startbatteri så verkar det mycket mysko.

På din bil borde det vara så här. (Med en liten reservation för om din laddare från -91 möjligen skulle vara kopplad för laddning även av startbatteriet, men det är mest troligt att den är kopplad för att bara ladda bodelsbatterierna.)

När bilen står still och du använder 12V i bodelen så skall strömmen tas från bodelsbatteriet. Om du är inkopplad på 230V samtidigt så skall strömmen även tas från laddaren i balans med att den samtidigt underhållsladdar bodelsbatteriet, och bilens startbatteri skall vara bortkopplat så det inte blir startproblem.

När bilen står still och du inte är inkopplad på 230V så skall strömmen bara tas från bodelsbatteriet, och bilens startbatteri skall vara bortkopplat så det inte blir startproblem.

När du kör med bilen så skall en strömkabel (D+) från generatorn dra ett relä, som i sin tur kopplar samman bilen batteri och generator med bodelsbatteriet så att både bilens och bodelens batterier laddas upp. När du stänger av bilen så generatorn slutar ladda så skall reläet släppa och åter sära på bil- och bo-batterierna.

Ett halvvanligt fel är att det reläet bränner ihop så bil- och bo-batteriet inte kopplas itur när bilen stoppas och generatorn slutar ladda.

Då kan bilens startbatteri laddas ur med bodelens strömförbrukning.....Men samtidigt tas då också ström från bodelsbatteriet, så man skall se förbrukning och spänning som ligger lika från dem och då inte bara på startbatteriet.

Är du säker på att strömmen bara tas från startbatteriet. Vet du om bodelsbatteriet är ok. och inte helt tömt.

Tyvärr lite svårt att ge ett bra svar utan att kunna mäta på batterier med och utan laddning, strömförbrukning m.m. Men om ingen varit och kopplat om bland sladdar och reläer så måste det vara något som är trasigt eller bränt.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 14527

Guest

När jag kör bilen så visar en mätare ca 14v (startbatteri??) den andra mätaren står på ca 9-10v (bodel??) den mätaren ökar inte när jag kör,bodelsbatteriet är ca 1,5 år

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

När jag kör bilen så visar en mätare ca 14v (startbatteri??) den andra mätaren står på ca 9-10v (bodel??) den mätaren ökar inte när jag kör,bodelsbatteriet är ca 1,5 år
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, när du kör bilen skall voltmätaren till bodelen högst ligga några tiondels volt under bilbatteriets spänning, och borde göra så även om batteriet ev. är dåligt.
Du har säkerligen något som är fel, trasig eller uppbränt i din bil och det behövs nog tyvärr en nogrann mätning och undersökning av vad.

M.v.h. JANKRO.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det burde finnes en sikring ved bilbatteriet på kabelen til el-blokken - gjerne mer enn 50A, men kan være så liten som 30A på en så gammel bil. Denne sikringen går lett om bobatteriet er for utladet og du starter bilen. På nye biler kan det være mye større verdi på denne sikringen, 150A er ikke uvanlig.

Lys i førerdelen av en alkove eller halvintegrert kommer ofte fra bilbatteri, mens resten av bodelen skal ha sitt lys fra bobatteriet.

Men vi snakker her om en gammel bil, og i min første som var 11 år når jeg overtok den så var strømopplegget fulstendig kaos - tidligere eiere hadde "modifisert" og "reparert" det hele. Etter noen uker med leting i ledningsvirvaret så fikk jeg plukket ut allt uorginalt og reparert det lille som var defekt. Trengte da til slutt ett nytt batteri i bodelen, allt var koblet over på bilbatteriet med tynne ledninger uten sikringer på kryss og tvers.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Du har (tror jag) under instrumentbräda på passagerarsidan har du en massa sladdar. Där kan finnas kablar/kontakter som inte är korrekta eller smält samman av hög belastning.
På vänster sida, framifrån sett, ovanför och i närheten av batteriet har du relä för sammankoppling av batterierna. Det ser ut ungefär som på bilden (här utan lock), beroende på tillverkare.
Jag kan ha fel på platserna i bilen.
Nu får du mäta och kolla....

Bilagor

• PICT3220.JPG
    PICT3220.JPG
    212,7 KB · Visningar: 9
  • XDF-Toptronanslutning.JPG
    XDF-Toptronanslutning.JPG
    1,7 MB · Visningar: 9
Toppen