• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Hej
Efter ett havererat bodelsbatteri är nu ett nytt införskaffat.Har en fråga angående laddningen nu när vi har ett nytt.
Kan man ha 220 volt kabel inkopplat hela tiden när bilen står på uppfarten- det är ingen risk att det blir "överladdat"???, vi har även solceller som ligger och laddar.

Tacksam för svar, så vi gör rätt
Vi vet nu varför det gamla havererade- för "tufft" uttag av kapaciteten för många ggr

//Niclas
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddning

Det finns många delade meningar om detta. Min åsikt är i alla falla att om man har "riktiga" moderna laddare, typ Ctek, kan dom sitta i hela tiden. Jag har haft min bil nätansluten sen den köptes in hösten -07 (även vid vinterförvaringen) utom de tider vi varit ute på resa och inte stått vid elstolpe. Har inte bytt några batterier än :)
Som det ser ut nu har jag en Ctek 7A för att ladda bodelsbattriet tillsammans med en MPPT laddare för solpanelen via EBL. En Ctek D250S som laddar bodelsbatteriet när jag kör och en Ctek 3,5A som laddar bilbatteriet. Detta efter att Schudts skräpladdare i elblocket pajade.

Har inte haft några problem än.

Man som sagt... åsikterna är delade.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Laddning

om din laddare funkar som den ska dvs. slår ifrån och går på underhållsladdning när batteriet är fullt så ska det inte vara några problem , men det kan vara onödigt att slita på den om det inte behövs;;
 
Toppen