• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning via 230v

F

F.d. 50091

Guest
Har en fråga gällande laddning med inbyggda laddaren, skall den även ladda startbatteriet eller? Har en hobby 560 ak -02. Är en nybliven husbilsägare!!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.279
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Laddning via 230v

Det är ganska troligt, men inte säkert, att du redan har en sådan laddare som sköter båda batterierna automatiskt. Du har kanske någon mätare som visar batterispänning i bilen? Kolla då om det finns en väljare för att se bodels- respektive bilbatteriet.
 
F

F.d. 50091

Guest
Sv: Laddning via 230v

Ja, mätare finns för båda batterier,men efter någon månad med 230v ansluten var ändå startbatteriet nästan tomt medans bodelsbatteriet var fullt.Jag har försökt översätta den tyska instruktionsboken och det förklaras att man måste ha huvudströmsbrytaren på panelen tillslagen,vilket inte är så bra med öppna kranar pga frysrisk.Har nu provat med brytaren tillslagen och kabeln på pumpen avhägnd.Det verkar inte göra någon skilnad, men har inte kollat på några dagar, hoppas på det bästa.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.669
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Laddning via 230v

Om den inte laddat startbatteriet på en månad är det ju uppenbart att laddaren inte laddar startbatteriet. Men sen är frågan om den borde göra det. Vad sitter det för elektronikblock i bilen om du tar reda på det så är det säkert någon här som har samma sort. Alternativt att det går att hitta en bruks. på något förtåeligt språk.
Som exempel EBL 99 heter det elektroblock som sitter i vår bil, det ger bara en underhållsladdning på ett par ampere till startbatteriet.
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.639
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddning via 230v

Hejsan, enklast att få lite laddning på bilens batteri om det inte finns innbyggt brukar vara att..... Kolla så cigarettändaruttaget fungerar/är sammankopplat med bilens batteri när tändningen är avslagen. Köp en liten underhållsladdare som bara ger någon Amp. Montera en cigarettplugg på laddkablarna. Ibland följer det med en sådan till en del småladdare.
Sätt pluggen i cigguttaget och 230V sladden i ett av husbilens 230V kontakter så får du lite lagom laddning på bilbatteriet när bilen är ansluten till ström.

M.v.h. JANKRO.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Laddning via 230v

Eller köp en Cetek-laddare (finns på biltillbehörsaffärer och ClasOhlson), den är gjord för att vara ständigt inkopplad. Skruva fast kablarna på batteriet, och du får en snygg installation. Kan du ansluta den till bilens 230V har du laddning alltid när du står på en plats med 230V kopplad till bilen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Laddning via 230v

På den Hobby 750-03 som jag hade laddades inte bilbatteriet, den faciliteten kom till först under löpande Må 2004!

Jag använde en separat C-tek laddare för att ladda bilbatteriet.
 
Toppen