Det händer någon gång av misstag att bilen startas med 230AC-laddaren ansluten som då laddar bodelsbatteriet och underhållsladdar motorbatteriet.
Med motorn igång så sluter ju skiljerelät och kopplar direkt samman de båda batterierna och laddar från bilens generator.
Måste ju innebära att bilens generator och 230AC-laddaren står och jobbar mot varandra.
Hur mår systemet mot en dylik behandling? Kan den ena eller andra laddkällan ta stryk?
Har EBL normalt någon funktion för att förhindra detta? Vår EBL är Nordelettronica Ne 202a
Som sagt enstaka misstag som sker under kort tid.
/Per-Åke
Med motorn igång så sluter ju skiljerelät och kopplar direkt samman de båda batterierna och laddar från bilens generator.
Måste ju innebära att bilens generator och 230AC-laddaren står och jobbar mot varandra.
Hur mår systemet mot en dylik behandling? Kan den ena eller andra laddkällan ta stryk?
Har EBL normalt någon funktion för att förhindra detta? Vår EBL är Nordelettronica Ne 202a
Som sagt enstaka misstag som sker under kort tid.
/Per-Åke