• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning HB batterier fundering

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Det händer någon gång av misstag att bilen startas med 230AC-laddaren ansluten som då laddar bodelsbatteriet och underhållsladdar motorbatteriet.
Med motorn igång så sluter ju skiljerelät och kopplar direkt samman de båda batterierna och laddar från bilens generator.
Måste ju innebära att bilens generator och 230AC-laddaren står och jobbar mot varandra.

Hur mår systemet mot en dylik behandling? Kan den ena eller andra laddkällan ta stryk?
Har EBL normalt någon funktion för att förhindra detta? Vår EBL är Nordelettronica Ne 202a

Som sagt enstaka misstag som sker under kort tid.

/Per-Åke
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Både bilens generator och 230AC-laddaren är ju konstruerade för att leverera ström inom ett viss spänningsintervall, så resultatet blir att de hjälps åt. Om man har detta under en längre tid kanske en del smarta laddare blir förvirrade och rapporterar konstiga värden (men det har jag ingen egen erfarenhet av :)
Så i det fall du beskriver är det inga farliga saker som händer.

/Ingvar
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Både bilens generator och 230AC-laddaren är ju konstruerade för att leverera ström inom ett viss spänningsintervall, så resultatet blir att de hjälps åt. Om man har detta under en längre tid kanske en del smarta laddare blir förvirrade och rapporterar konstiga värden (men det har jag ingen egen erfarenhet av :)
Så i det fall du beskriver är det inga farliga saker som händer.

/Ingvar

Tackar :msn_thumbup:

Detta låter ju rimligt och jag lär inte vara ensam om att råka ut för detta.

/Per-Åke
 
Toppen