• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning bodelsbatteri u körning

F

F.d. 55599

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 148 hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: chic I51
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elsystem
Får ingen laddning av bodelsbatterier under körning.
Får ingen signal D+ från generator, troligen har säkringen gått men jag hittar inte säkringen. Någon som vet var den säkringen finns??

Elcentralen (DS510 CA) sitter i mellangolvet under bordet tillsammans med laddare och 220V distr box.

Det verkar som batteriskiljningskretsen i enheten har packat ihop då det är 0 ohm till minus på ingången D+ i elboxen. Detta har troligen knäck säkringen.

F

F.d. 55599

Guest
Säkringen till bodelsbatteriet är ok. Styrsignalen att motorn startat och att generatorn laddar saknas till elektroblocket. Eftersom denna ingång (D+)verkar ha pajat (0 ohm till jord) har säkringen löst ut. Har fortfarande inte hittat den.:mad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, reagerar laddningslampan som den skall, tänds med tändningen på och slocknar när motorn/generatorn är igång.
Ibland har tillverkarna gjort det enkelt för sig och bara kopplat in sig på bilens D+ sladd med en sådan där T- strömtjuvklämma som kläms över originalsladden. En sådan koppling kan många gånger bli glapp och dålig med åren.

M.v.h. JANKRO.

Gisin

FD HBK Medlem
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
13274
Medlemskap
2024
Hej. Vi har likadan motor som du och även vi har haft samma problem. Säkringen, röd 50 amp, sitter på vänstra sidan vi batteriet när du står framför bilen. Varför den gick vet vi inte men har sedan dess fungerat, ca 1000mil.

Toppen