• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

laddning av startbatteriet med Euro6

Kalle Coral

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
44397
Medlemskap
2025
Hej på er, är ny men läst en hel del här, mkt kunnigt folk. Jag vill försöka koppla till en gammal tråd skapad av Kjelle L. Vi har en Fiat/Adria Coral 670DL-2022 180Hk Euro6, Automat, 240W solpaneler MPPT, ebl Nordelletronica NE350, DC-DC NE325 ”fabriksmonterat” därefter har jag bytt bodelbatteri till 280Ah Litium med Victron AC laddare och 3000W Renology inverter, vilket funkar mkt bra vid fricamping.

Min undran är laddning till startbatteriet som är ett vanligt 105Ah, nyss kollat och i nyskick. Mina tester med enkel Voltmätare i cigguttaget visar att laddning till startbatteriet bara sker när bodelsbatteriet är fulladdat, vilket iofs går fort men ändå lite fundersam inför vår resa till Marocko i slutet på månaden. Är det ngn som vet om startbatteriet tar över laddningen ifall spänningen blir för låg?

Bra att veta också ifall men vill bygga ut med mer bodel litium, vilket isf ju mer hindrar laddn till startbatteriet.

I gamla tråden berördes också den fina 9vxl automaten, undrar där ifall er farthållare också inte växlar upp på 9;ans vxl?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej på er, är ny men läst en hel del här, mkt kunnigt folk. Jag vill försöka koppla till en gammal tråd skapad av Kjelle L. Vi har en Fiat/Adria Coral 670DL-2022 180Hk Euro6, Automat, 240W solpaneler MPPT, ebl Nordelletronica NE350, DC-DC NE325 ”fabriksmonterat” därefter har jag bytt bodelbatteri till 280Ah Litium med Victron AC laddare och 3000W Renology inverter, vilket funkar mkt bra vid fricamping.

Min undran är laddning till startbatteriet som är ett vanligt 105Ah, nyss kollat och i nyskick. Mina tester med enkel Voltmätare i cigguttaget visar att laddning till startbatteriet bara sker när bodelsbatteriet är fulladdat, vilket iofs går fort men ändå lite fundersam inför vår resa till Marocko i slutet på månaden. Är det ngn som vet om startbatteriet tar över laddningen ifall spänningen blir för låg?

Bra att veta också ifall men vill bygga ut med mer bodel litium, vilket isf ju mer hindrar laddn till startbatteriet.

I gamla tråden berördes också den fina 9vxl automaten, undrar där ifall er farthållare också inte växlar upp på 9;ans vxl?
Beror kanske på vilken Victron 230V laddare du har ,min laddar med 3A till bodelsbatteriet är fullt sedan minimal laddning, separat laddare till startbatteriet är det bästa.
Den nioväxlade automaten har inget bra rykte om hållbarhet, det finns uppadeteringar men vet inte om din bil omfattas, att den inte växlar upp till nian förrän uppåt 100-110 kmh är normalt

Kalle Coral

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
44397
Medlemskap
2025
Beror kanske på vilken Victron 230V laddare du har ,min laddar med 3A till bodelsbatteriet är fullt sedan minimal laddning, separat laddare till startbatteriet är det bästa.
Den nioväxlade automaten har inget bra rykte om hållbarhet, det finns uppadeteringar men vet inte om din bil omfattas, att den inte växlar upp till nian förrän uppåt 100-110 kmh är normalt
hej o tack Olof för snabbt svar, är inte så vass på soc medier, menar du separat dc-dc laddare för startbatteriet? annars kommer ju all bodelsel till ebl från startbatteriet enl kopplschemat.
Om automaten, menar du att farthållaren i 100 + typ vxl upp till nian?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
hej o tack Olof för snabbt svar, är inte så vass på soc medier, menar du separat dc-dc laddare för startbatteriet? annars kommer ju all bodelsel till ebl från startbatteriet enl kopplschemat.
Om automaten, menar du att farthållaren i 100 + typ vxl upp till nian?
Jag kör separat 230V laddare till startbatteriet, kräver elstolpe.
Hur det fungerar på just din bil vet jag inte,vissa EBL laddar även startbatteriet
Det krävs hög fart för att få bilen att växla upp till nian, fortare än dom flesta av oss kör.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Du kan montera en standby-laddare: StandBy-laddare Votronic® Jag matade min från Victron MPPT:s Load-utgång. Startbatteriet är alltid fulladdat, även under längre stillastående.
Inte laddning från litiumbatteri, jag har en kabel mellan bodel och startbatteriet som jag ansluter ibland för att ladda startbatteriet,eftersom litium har högre spänning flyter ström till startbatteriet som har lägre spänning.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Inte laddning från litiumbatteri, jag har en kabel mellan bodel och startbatteriet som jag ansluter ibland för att ladda startbatteriet,eftersom litium har högre spänning flyter ström till startbatteriet som har lägre spänning.
Proversionen klarar Litium, jag har en sådan mycket nöjd med den. Jag styr min manuellt men det är lätt att justera spänningsnivån för automatisk start så att den börjar ladda startbatteriet när bodelen är fullt eller i alla fall tillräckligt laddat.
Hälsningar
Peter

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025

Den ebl du har laddar startbatteriet med 2A när 230v laddaren är ansluten. Det under förutsättning att den får signal från laddaren att 230V är anslutet. Jag har en Victronladdare med signalutgång som är ansluten till ebl motsvarande ingång. Då triggas laddfunktionen till startbatteriet.
På McLouis som jag har så satt det original en NE 287 laddare som hade samma linjeutgång. Byter man till en 230V laddare utan att koppla in linefunktionen så tappar man laddning av startbatteriet via 230V
Lite rörigt förklarat kanske….

Jag har, som några andra här tippade om, också en mindre Victronladdare som är kopplat direkt på startbatteriet. Den kan då köras helt utanför bodelssystemet. Perfekt när bilen står i garaget vintertid och jag vill ta ut den med kort varsel.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Min kombinerade Renogy dc/dc-mppt laddar även startbatteriet när ström kommer från solpanelerna eller Victron 230V laddaren. Vill jag ha ännu högre laddning till start/bo-bobatteriet startar jag även laddaren i EBL119 som också laddar de båda batterierna.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Verkar vettigt .. Skall nog testa den lösningen ,,
Jag ska förtydliga min lösning: den standby-laddare jag tipsar om har en max laddström om 2 A. Utgången på den har jag anslutit till startbatteriet och ingången på Victron MPPT:s Load-utgång. Load-utgången kan konfigureras och jag har ställt in den så att den bara matar laddaren när solen gör så att MPPT:n laddar batteriet. Det innebär att standby-laddaren bara är aktiv när solen skiner och jag inte kör bilen eller är ansluten till landström. Vid körning eller ansluten 230V så laddas batteriet av generator resp. EBL-laddare. Jag har bilen utomhus och även om den ibland står flera veckor utan 230V så är mitt startbatteri alltid fulladdat.

IMG_5898.png

Min MPPT är inställd för 13,5 v floatladdning, anpassat till det batteri jag har.

Toppen