Jag bytte startbatteri för någon vecka sedan. I samband med det så råkade jag mäta spänningen. Jag märkte att det nya batteriet inte verkade få någon laddning från EBL när jag anslöt bilen till landström. Bodelsbatteriet däremot laddar som sig bör. Jag funderar på om det är någon säkring som kan ha gått i samband med att jag bytte startbatteri eller kan det vara så att EBL bara laddar startbatteriet om dess spänning understiger en viss nivå?
När jag mäter med landström inkopplat så har jag 13,99V på bodelsbatteriet medan startbatteriet endast har 12,25V.
Enligt blockschemat för EBL 226b skall det sitta en skruvansluten säkring mellan startbatteriet och EBL men jag har inte lyckats hitta någon sådan. På startbatteriet sitter det 50A, 70A, 80A och 150A (kanske 250A, mystiskt typsnitt) på plussidan. Alla är hela. Externt vid EBL sitter det 4A, 16A och 50A flatstiftssäkringar.
När jag mäter med landström inkopplat så har jag 13,99V på bodelsbatteriet medan startbatteriet endast har 12,25V.
Enligt blockschemat för EBL 226b skall det sitta en skruvansluten säkring mellan startbatteriet och EBL men jag har inte lyckats hitta någon sådan. På startbatteriet sitter det 50A, 70A, 80A och 150A (kanske 250A, mystiskt typsnitt) på plussidan. Alla är hela. Externt vid EBL sitter det 4A, 16A och 50A flatstiftssäkringar.