• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning av startbatteri från EBL

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag bytte startbatteri för någon vecka sedan. I samband med det så råkade jag mäta spänningen. Jag märkte att det nya batteriet inte verkade få någon laddning från EBL när jag anslöt bilen till landström. Bodelsbatteriet däremot laddar som sig bör. Jag funderar på om det är någon säkring som kan ha gått i samband med att jag bytte startbatteri eller kan det vara så att EBL bara laddar startbatteriet om dess spänning understiger en viss nivå?

När jag mäter med landström inkopplat så har jag 13,99V på bodelsbatteriet medan startbatteriet endast har 12,25V.

Enligt blockschemat för EBL 226b skall det sitta en skruvansluten säkring mellan startbatteriet och EBL men jag har inte lyckats hitta någon sådan. På startbatteriet sitter det 50A, 70A, 80A och 150A (kanske 250A, mystiskt typsnitt) på plussidan. Alla är hela. Externt vid EBL sitter det 4A, 16A och 50A flatstiftssäkringar.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Nu funkar det!!!!!! Det var 15A säkringen (inte 16A som jag skrev om) som gått. Satt lite illa till men med lite pillande fick jag ut den och kunde sätta i en ny.

Tack för tipset, Håkan. Nu har jag antagligen sparat ihop till medlemsavgiften livet ut då jag slapp uppsöka verkstad. Snabbt gick det också, mindre än 25 minuter från fråga till allt fungerade inklusive gå fram och tillbaka till bilen, pilla runt blandsäkringar och mäta och återmontera. Otroligt!

Toppen