• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av flera bodel

Gillinger

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Vallentuna
Hej proffs!

Hur hade ni gjort?

Detta finns: 95A under passagerarsätet fram, 2*130A under en bänk med ventilation. Dessa är ej sammankopplade med 95A utan driver en inverter endast. (Ungarnas datorer, en kamera som behöver laddas men som inte har 12V osv)

I framtiden kommer jag nog sätta ett större bodelsbatteri under sätet när detta är slut.

Idag laddar 95A på solcell eller landström.
2x130A på ctek "när det behövs och det finns landström"

Solcellerna är kopplade med en landstar 1012 regulator.

Det jag vill göra är att även ladda 2x130 med solcellerna så jag slipper komma ihåg att plocka fram ctek.

Vidare hade jag gärna skaffat mig någon typ av övervakning på båda batterierna eftersom den som är inbyggd i husbilen (2018 elnagh) är rätt yxig snällt sagt.

Hur hade proffsen gjort?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hmm. Lustig koppling. :)
Har du inte plats för en till solpanel på taket som kan kopplas till 2X130Ah banken?
Cteken kan du väl ha kopplad till batteriet och 230V utan att behöva "ta fram den"
eller är det så att man måste knappa på cteken varje gång den varit strömlös. (så är det nog).
Kanske du kan skaffa en annan laddare eller kanske DC/DC från startbatteriet till stora banken.
Detta är bara ett planlöst funderande och jag är inget proffs. :)
Hoppas du får bättre svar av kunniga medlemmar och jag är nyfiken på lösningen.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej proffs!

Hur hade ni gjort?

Detta finns: 95A under passagerarsätet fram, 2*130A under en bänk med ventilation. Dessa är ej sammankopplade med 95A utan driver en inverter endast. (Ungarnas datorer, en kamera som behöver laddas men som inte har 12V osv)

I framtiden kommer jag nog sätta ett större bodelsbatteri under sätet när detta är slut.

Idag laddar 95A på solcell eller landström.
2x130A på ctek "när det behövs och det finns landström"

Solcellerna är kopplade med en landstar 1012 regulator.

Det jag vill göra är att även ladda 2x130 med solcellerna så jag slipper komma ihåg att plocka fram ctek.

Vidare hade jag gärna skaffat mig någon typ av övervakning på båda batterierna eftersom den som är inbyggd i husbilen (2018 elnagh) är rätt yxig snällt sagt.

Hur hade proffsen gjort?
Jag ser att du bor i Vallentuna. Ifall du åker över till Åkersberga så kan jag visa hur vår bil är kopplad med Inverter, solceller, laddare och laddningsövervakare. Jag tror det kan vara till hjälp när jag ser vad du frågar efter...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Du skriver att du ska byta ut batteriet under sätet.
Ett alternativ kan vara att byta ut alla tre batterier till två 100A litium batterier.
Montera en shunt för att hålla reda på batteristatus.
En inverter med prioriteringsrelä för 230V extern eller intern 230v.
DC/DC laddare som Tony skriver.
Alla laddarna inkl. solcellernas regulator bör vara kompatibla med litium batterier.
Och en massa pyssel med att sy ihop allt.

Det finns stora kunskaper här på Husbilsklubben.
Tips kommer nog.
 
Toppen