• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning/Överladdning solcell?

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Har 120W solpanel, 2x80Ah Agm batterier,bodel, kontrollpanel Moovesolpanel, indikerar varierande blinkande laddning, alt fast sken fulladdat, och MeTer display
Min fundering är varför displayen har ett stigande Ah timmars värde, idag tisdag 223Ah, ingen 220V,
batterierna kalla, finns det ett problem i anläggningen, känner en viss osäkerhet
 

Bilagor

  • 9D37941A-4EDA-47DE-AE61-48D0CE4A9476.jpeg
    9D37941A-4EDA-47DE-AE61-48D0CE4A9476.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 86
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Hmm, när jag snabbläser manualen så ser det inte ut som det går att ställa in batteribank och få reda på statusen. AH är bara ackumulerad A in i systemet?


”AH is the accumulation of charging, each one minute will count. The data is not accurate while the charge current is too small. The min. is 1AH, means 1 amps charging for 1 hour, Ah comes to show.”
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Men om panelen inte vet hur många Ah du har i batterierna kan den ju inte visa rätt......Då fortsätter den ju bara att öka, som den gör nu

Lusläs manualen för hur du ska göra för att ställa in detta
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Blybatterier kan ta emot oändligt med Ah. Om man skall kunna göra en beräkning av batteristatus utifrån Ah in i batteriet, måste man göra ett specialundantag för underhållsladdningen(dvs programmera kontrollpanelen), alternativt ha en kontroller som inte underhållsladdar.

Kanske kontrollpanelen är inställd för litiumjon-batterier?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, panelen är väl inte kopplad så den även mäter förbrukning ur batteriet..... eller?
Då kan man ju programmer kontrollpaneler och avkänning med hur stor batteribanken är och kommer aldrig högre än inprogrammerat värde på batteribanken även om underhållsladdning sker hela tiden.
Om den här bara räknar laddning in till batterierna så visar den ju i så fall hur mycket som har matats in oavsett förbrukning.
Och om bilen har stått utan att den används så sker ju hela tiden underhållsladdning på någon eller ibland några Amp. och även då fortsätter den ju att räkna upp amperen hela tiden.
Så den borde inte kunna visa något som har att göra med själva batteriernas storlek.

M.v.h. JANKRO.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej, panelen är väl inte kopplad så den även mäter förbrukning ur batteriet..... eller?
Då kan man ju programmer kontrollpaneler och avkänning med hur stor batteribanken är och kommer aldrig högre än inprogrammerat värde på batteribanken även om underhållsladdning sker hela tiden.
Om den här bara räknar laddning in till batterierna så visar den ju i så fall hur mycket som har matats in oavsett förbrukning.
Och om bilen har stått utan att den används så sker ju hela tiden underhållsladdning på någon eller ibland några Amp. och även då fortsätter den ju att räkna upp amperen hela tiden.
Så den borde inte kunna visa något som har att göra med själva batteriernas storlek.

M.v.h. JANKRO.

Det stämmer, jag har en likadan mätare och den visar det antal Ah som solcellerna skickar in i batteriet acumulerat, Värdet stiger tills systemet nollställs, vanligtvis i samband med batteribyte.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Jag kommer fram till följande rätt/fel: Går att programmera fördelning laddning till respektive. batteri. Går att % bestämma laddnings i förhållande till fulladdning, och fulladdning. Kan inte hitta funktionen vilken batteristorlek som är inkopplad, finns en funktion som jag inte får kläm på. Sedan visas alla varianter på laddspänning både för batterier och solcellen.
Stig skriver att är det ett ackumulerat Värde Ah som solcellen skickat in i batterierna, så måste det vara något annat kan jag inte se.
Tack för all information
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Har 120W solpanel, 2x80Ah Agm batterier,bodel, kontrollpanel Moovesolpanel, indikerar varierande blinkande laddning, alt fast sken fulladdat, och MeTer display
Min fundering är varför displayen har ett stigande Ah timmars värde, idag tisdag 223Ah, ingen 220V,
batterierna kalla, finns det ett problem i anläggningen, känner en viss osäkerhet
Amperetime värdet är ett ackummelerat värde och kommer att stiga hela tiden,blinkande laddningslampor beror antagligen på höga skyar som stundtals blockerar solljuset på hög höjd kan svårt att se . Och eller så är dina batterier laddade över ca 80 % då börjar ingående ampere att minska upp till 100% laddning och regulatorn slår av och till (blinkar) vid ca 14,3 Volt .
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Instrumentet mäter ström in/ut genom att mäta spänningsfallet över en shunt (lågohmigt resistans). Om förbrukarna är kopplade direkt på batteriet, innanför shunten, kommer instrumentet bara vad solpanelen ger in i batteriet.
Har du kollat så det är rätt kopplat. Shunten kan sitta antingen på plus eller minussidan och ska bara ha en grov kabel MOT batteriet (samt en tunn till instrumentet).
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Instrumentet mäter ström in/ut genom att mäta spänningsfallet över en shunt (lågohmigt resistans). Om förbrukarna är kopplade direkt på batteriet, innanför shunten, kommer instrumentet bara vad solpanelen ger in i batteriet.
Har du kollat så det är rätt kopplat. Shunten kan sitta antingen på plus eller minussidan och ska bara ha en grov kabel MOT batteriet (samt en tunn till instrumentet).

Hej
Det här instrumentet kopplades in utan schunt( det ingick ingen schunt), därav att det bara mäter ingående värde. Det är dock med detta instrument man styr regulatorn till vilken storlek på batterierna som ska laddas har.
Jag monterade i efterhand en schunt för att kunna mäta både in och utgångende laddning men monterade då ett annat instrument för den avläsningen.
Det första instrumentet som frågan gällde använder jag numera mest till att justera regulatorn med beroende på om jag laddar bodels eller startbatteri.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Hej
Det här instrumentet kopplades in utan schunt( det ingick ingen schunt), därav att det bara mäter ingående värde. Det är dock med detta instrument man styr regulatorn till vilken storlek på batterierna som ska laddas har.
Jag monterade i efterhand en schunt för att kunna mäta både in och utgångende laddning men monterade då ett annat instrument för den avläsningen.
Det första instrumentet som frågan gällde använder jag numera mest till att justera regulatorn med beroende på om jag laddar bodels eller startbatteri.
Inställningen för batteristorlek är just det jag inte kan finna för att programmera batteristorlek, hur går den programmeringen till tacksam för info.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om man läser manualen (vilket jag gjort först nu) så framgår det att Ah-värdet bara är på hur mycket som matats in i batteriet. Den enda nyttan man har av det är väl att man ser på kvällen att värdet ökat över dan, alltså fungerar solpanel o regulator.
Batterikapacitet visas som % med streck och baseras på spänningsmätning. Vilket ger rätt osäkra värden.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Inställningen för batteristorlek är just det jag inte kan finna för att programmera batteristorlek, hur går den programmeringen till tacksam för info.

Hej
När jag förstorade bilden såg jag att din panel är en MT-1. Min är en MT-5, den är helt identisk till utseendet men funktionerna är annorlunda.
 
Toppen