• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Laddlampan tänds bara vid körning

Elhasso

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sala
HBK-Nr
32951
Medlemskap
2024
Efter uttag av husbilen efter vinterns avställning inomhus och montering av fulladdat startbatteri går motorns tomgångsvarvtal sakta upp från ca 800rpm till ca 1200 där den stannar. När jag sedan kör iväg tänds laddlampan. Vad kan det bero på? Har en Dethleffs Fiat Ducato 2008
 

Elhasso

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sala
HBK-Nr
32951
Medlemskap
2024
Tack för svar!
Men har nu mätit spänningen på elbockets D+ in och den har spänning vid tomgång ända tills jag lägger i en växel och kör framåt, då tänds laddlampan och alltså D+ spänningen försvinner helt . Mycket märkligt. Ser inte ens generatorn eller dess rem med uppen huv. Hur kommer man åt?
//Hasse
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Samma sak hände mig när vi förra veckan hämtade vår SEA P200 Fiat Ducato 2008från vinterförvaringen.
Batteriet fulladdat och motorn startar direkt. Efter en kort stund börjar laddningslampan lysa.
Har kollat kablar och jordning utan att se något fel.
Under motorhuven finns en kontaktpunkt och en jordpunkt för att kunna starta motorn med hjälp av startkablar. På dessa kan man också mäta spänningen med en multimeter. Om generatorn laddar bör spänningen vara något över 14 volt. När jag mäter har jag bara lite drygt 12 volt så min generator laddar inte. Om det är hela generatorn eller laddningsregulatorn med kol som gett upp återstår att se.
Nedan bild på anslutningspumkterna för startkablar.
1682455782788.png
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tack för svar!
Men har nu mätit spänningen på elbockets D+ in och den har spänning vid tomgång ända tills jag lägger i en växel och kör framåt, då tänds laddlampan och alltså D+ spänningen försvinner helt . Mycket märkligt. Ser inte ens generatorn eller dess rem med uppen huv. Hur kommer man åt?
//Hasse
Hej
Det framgår inte vilken motor det är men på treliters motorn sitter startmotorn på baksidan av motorn långt ner och kan bara ses underifrån, det kan ju tänkas att det är något liknande på övriga motorstorlekar eftersom den inte syns med öppen huv.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hej
Det framgår inte vilken motor det är men på treliters motorn sitter startmotorn på baksidan av motorn långt ner och kan bara ses underifrån, det kan ju tänkas att det är något liknande på övriga motorstorlekar eftersom den inte syns med öppen huv.
Förmodar att Stig menar generatorn och inte startmotorn. Även på 2,3l sitter generatorn långt bak ovanför höger drivaxel. Riktigt eländigt att komma åt.
 

Elhasso

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sala
HBK-Nr
32951
Medlemskap
2024
Inget roligt väder att ligga ute under bilen nu. Har sedan tidigare bokat kamremsbyte nästa vecka. Lika bra dom får titta på det här samtidigt. Men dom gör det ju naturligtvis inte gratis
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Inget roligt väder att ligga ute under bilen nu. Har sedan tidigare bokat kamremsbyte nästa vecka. Lika bra dom får titta på det här samtidigt. Men dom gör det ju naturligtvis inte gratis
Låter klokt att titta på generatorn i samband med kamremsbytet. Jag tror att man i samband med kamremsbytet demonterar det som man måste demontera för att komma åt generatorn.
Då jag också har laddningsproblem blir det intressant att höra vad som görs för att fixa ditt laddningsproblem.
Man måste lyfta bilen högt för att komma åt generatorn och jag lutar också mot att lämna den till verkstaden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lyser ladd-lampan med motor avstängd och tändningen på?
Mät spänningen då på startbatteriet.
Starta motorn, slocknar ladd-lampan då?
Mät spänningen på startbatteriet.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Lyser ladd-lampan med motor avstängd och tändningen på?
Mät spänningen då på startbatteriet.
Starta motorn, slocknar ladd-lampan då?
Mät spänningen på startbatter
I mitt fall var det så att jag skulle ta ut husbilen från vinterförvaringen. Dagen innan var vi till bilen och anslöt batteriet till bilen och satte därefter fordonsbatteriet på laddning.
Dagen efter var vi och hämtade ut husbilen. Batteriet var då fulladdat enligt batteriladdaren. Motorn startade direkt och jag körde ut bilen från förvaringsutrymmet. När jag kört ut såg jag att laddningslampan lyste. Varvade motorn lite men ingen skillnad.
Stängde av motorn och startade den igen. Laddningslampan slocknade men tändes igen efter en dryg halvminut.
Körde hem husbilen utan laddning. Laddade upp batteriet igen och mätte spänningen och den visade 12,9 volt. Har kontrollerat att B+ kabeln och kontakten till laddningsregulatorn sitter fast.
Startade motorn och återigen slocknade laddningslampan för att efter stund åter tändas. Mätte då batterispänningen och den var då 12,1 volt, ingen laddning. Stoppade motorn startade den återigen och mätte spänningen direkt innan laddningslampan slocknat och batterispänningen var även då bara 12,1 volt. När motorn stängts av var batterispänningen 12,8 volt.
En tänkbar felorsak är att laddningsregulatorn med kolen inte fungerar som den ska. Om det inte är laddningsregulatorn får jag troligen byta hela generatorn.
Drar mig till minnes att vi förra året vid några tillfällen hade problem med att kylskåpet inta startade på 12 volt när vi startade motorn. Efter omstart av motorn startade kylskåpet. Troligen en indikation på att vi redan då hade problem med generatorn.
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I mitt fall var det så att jag skulle ta ut husbilen från vinterförvaringen. Dagen innan var vi till bilen och anslöt batteriet till bilen och satte därefter fordonsbatteriet på laddning.
Dagen efter var vi och hämtade ut husbilen. Batteriet var då fulladdat enligt batteriladdaren. Motorn startade direkt och jag körde ut bilen från förvaringsutrymmet. När jag kört ut såg jag att laddningslampan lyste. Varvade motorn lite men ingen skillnad.
Stängde av motorn och startade den igen. Laddningslampan slocknade men tändes igen efter en dryg halvminut.
Körde hem husbilen utan laddning. Laddade upp batteriet igen och mätte spänningen och den visade 12,9 volt. Har kontrollerat att B+ kabeln och kontakten till laddningsregulatorn sitter fast.
Startade motorn och återigen slocknade laddningslampan för att efter stund åter tändas. Mätte då batterispänningen och den var då 12,1 volt, ingen laddning. Stoppade motorn startade den återigen och mätte spänningen direkt innan laddningslampan slocknat och batterispänningen var även då bara 12,1 volt. När motorn stängts av var batterispänningen 12,8 volt.
En tänkbar felorsak är att laddningsregulatorn med kolen inte fungerar som den ska. Om det inte är laddningsregulatorn får jag troligen byta hela generatorn.
Drar mig till minnes att vi förra året vid några tillfällen hade problem med att kylskåpet inta startade på 12 volt när vi startade motorn. Efter omstart av motorn startade kylskåpet. Troligen en indikation på att vi redan då hade problem med generatorn.
Du skriver att kabeln till laddningsregulatorn sitter fast. Kan det vara att den kabeln egentligen är D+ som är kopplad till generatorn. Om D+ har lossnat kommer generatorn inte att ladda. D+ förmagnetiserar generatorn när man vrider på tändningen. Mät gärna vad du har för spänning vid D+ på generatorn. När man vrider på tändningen som är +
som går igenom laddningslampan och vidare till generatorn och då tänds lampan.
Innan generatorn laddar är polariteten minus och därför lyser lampan. När generatorn börjar att ladda ändras polariteten i den till plus istället och därför slocknar lampan.
Då är det plus på båda sidor av lampan.

Jag kommer ihåg en annan tråd där det var problem med laddningen också en Fiat.
Där var det en hel del rost i och på de fästen som höll fast generatorn.
Det fanns även en kabel som hade sett sina bästa dagar, såg ut som en jordkabel.
Om generatorn är dåligt jordad kan det också bli problem.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Moderna generatorer fungerar inte lika som de gjorde förr, i dag så är det motorns dator som styr laddningen och tänder/släcker laddningslampan.
Det sitter en kontakt på generatorns regulator som går till datorn, glappar den så kan lampan tändas och släckas p.g.a. skakningar. Beroende på årsmodell och generator kan kontakten se lite olika ut, men är ofta en två-polig kontakt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Moderna generatorer fungerar inte lika som de gjorde förr, i dag så är det motorns dator som styr laddningen och tänder/släcker laddningslampan.
Det sitter en kontakt på generatorns regulator som går till datorn, glappar den så kan lampan tändas och släckas p.g.a. skakningar. Beroende på årsmodell och generator kan kontakten se lite olika ut, men är ofta en två-polig kontakt.
TS bil är en modell 2008 så det är ganska otroligt att det finns en "intelligent" generator i den.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Ducato X250 har en anslutning till datorn som sedan styr laddlampan och även laddningsfunktion vad jag begriper.

Kretsschema samt en beskrivning av hur startmotor och generator fungerar längre ner på andra schemat.
Är inte datakabeln ansluten till generatorn så kommer lampan tändas efter en stund eftersom datorn tror att något är fel och troligtvis så laddar den inte då.
 

Bilagor

  • FIAT X250 Starter, Alternator-1.pdf
    156,5 KB · Visningar: 36
  • FIAT DUCATO X250 Alternator Wiring.pdf
    459,1 KB · Visningar: 28

Elhasso

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sala
HBK-Nr
32951
Medlemskap
2024
Nu är mitt laddningsproblem löst.
Det blev en ny generator och nu fungerar laddningen igen.
Lämnade in vår husbil till verkstad idag. De hörde av sig lite senare med infon att även vår bil behöver "ny" generator. 7000kr. De byter inte bara laddningsregulatorn med kol på generatorn längre sa dom. Och förutom det kamremsbyte + 9000 milaservice för 13000kr. Vad kostade ert generatorbyte?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Lämnade in vår husbil till verkstad idag. De hörde av sig lite senare med infon att även vår bil behöver "ny" generator. 7000kr. De byter inte bara laddningsregulatorn med kol på generatorn längre sa dom. Och förutom det kamremsbyte + 9000 milaservice för 13000kr. Vad kostade ert generatorbyte?
Det finns minst tre olika generatorer. Tre exempel från Autoexperten nedan:
12V/110A 3460:- kr.
12V/140A 5770:- kr
12V/150A 6560:- kr
 
Toppen