• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddbooster

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Har kopplat in en Votronic 30 A laddbooster till mina 2x96 A Sunlux Heat Lithiumbatterier.
Boostern skall ju ge max 30 A, men när jag läser av i min Victron smartshunt 500 så ger den upp till 33 A.
Skall jag vara nervös för något? Eller har jag gjort en lyckad installation med grova kablar, pressade kabelskor m.m
Hur noggrannt mäter shunten?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har kopplat in en Votronic 30 A laddbooster till mina 2x96 A Sunlux Heat Lithiumbatterier.
Boostern skall ju ge max 30 A, men när jag läser av i min Victron smartshunt 500 så ger den upp till 33 A.
Skall jag vara nervös för något? Eller har jag gjort en lyckad installation med grova kablar, pressade kabelskor m.m
Hur noggrannt mäter shunten?
Har gjort en liknande installation med samma booster och 2x98Ah skanbatt lithium. Får också lite över 30A. Tror att det är normalt med inkopplade solceller.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min shunt visar också väl över 30A initialt,läser jag av solcellen så ser jag att laddboostern ger exakt 30A+ solcell A.
Detta är med Gelbatteri så laddningen sjunker snabbt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kör du kylen mot startbatteriet hela tiden eller kopplar du över till bodelsbatteriet via D+?
Min kyl går på bodelsbatteriet men bara med motor igång ,går inte att köra på 12V med avstängd bil.
Det beror på att 12V till kylskåpets värmeelement är bruten om inte D+ är aktiverad. Jag byglade två flatstiftskontakter i CBE DS470 för att få det att fungera. Man kopplar förbi reläet som är aktiverat av D+ och då kopplas kylskåpet direkt till säkringen.

Nr 20 i schemat jag bifogar.


MVH
Hans
 

Bilagor

  • CBE_DS470CA.pdf
    163,3 KB · Visningar: 148

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Kör du kylen mot startbatteriet hela tiden eller kopplar du över till bodelsbatteriet via D+?
Min kyl går på bodelsbatteriet men bara med motor igång ,går inte att köra på 12V med avstängd bil.
När jag kör så går den på startbatteriet. Stannar man så slår den över till gasol efter ca15 min. Jag har den ställd på automatik. Jag har ett absorptionskylskåp. Så köra den på batteri, nej då är det slut på ett par timmar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När jag kör så går den på startbatteriet. Stannar man så slår den över till gasol efter ca15 min. Jag har den ställd på automatik. Jag har ett absorptionskylskåp. Så köra den på batteri, nej då är det slut på ett par timmar
Fungerar att koppla på samma sätt,dra en + kabel från startbatteriet för att inte belasta min laddbooster med kylen, men koppla via relä för att koppla bort startbatteriet som säkerhet mot urladdning.
Har dessutom 0.8V i spänningsfall fram till kylen idag.
 

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Kopplar du kylen så den tar ström innan laddbooster så tjänar du 15A,dvs kylen går på startbatteriet under körning,då laddas dina litium med 30A hela tiden.
Jag vill inte blanda in startbatteriet i detta, har dessutom solpanel så kräm produceras även utan booster och dessa underbara lithium tycker jag alltid är fulladdade.....fantastisk uppfinning!
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej, jag har en Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A och två Running Bull AGM 95Ah. Det funkar men jag tycker batterierna drar ur snabbt. (dessutom kan jag bara använda 50%)
Tänkte installera Victron 500A Smartshunt för att kunna följa batteriläget bättre.
När jag läser av i Truma appen känns det som att den underrapporterar spänningen i batterierna. Kanske sitter truma inet boxen fel jämte värmepannan? (är det lägre spänning där?)
På Weinsberg-kontrollpanelen i husbilen ser det dock ut som bättre spänning på statusmarkörerna.
Är ni nöjda med 30A laddbooster och Sunlux Heat Lithiumbatterier? Är det en bra kombination? Funkar det bra tillsammans med smartshunt?

Jag funderar på att bytta ut AGM batterierna mot Litium och har tittat lite på Sunlux med värme för att kunna använda på vintern med. Mina batterier sitter i ett skåp under sängen där det inte är jättevarmt på vintern, framförallt inte när bilen är avställd. Jag är inte riktigt så elkunnig att jag vill göra installationen själv, någon som har tips på firma i närheten av Lund som kan installera två sunlux + smartshunt?

Vad använder ni för batteriladdare gör underhållsladdning när ni har bilen avställd? Min CBE CB516 verkar aldrig lyckas ladda batterierna fulla. Victron Orion laddar aldrig på "float" efter jag har haft bilen på underhållsladdning hemma. Känns alltid bra när Victron Orion masserar batterierna med lite högre spänning.

Ursäkta för många frågor, men jag funderar en hel del över hur dessa saker fungerar tillsammans.

Mvh
J

 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Kör du kylen mot startbatteriet hela tiden eller kopplar du över till bodelsbatteriet via D+?
Min kyl går på bodelsbatteriet men bara med motor igång ,går inte att köra på 12V med avstängd bil.
Oja,det går alldeles utmärkt men då ska man ha kompressorkyl ,inte gasolskåp där är 12v drivning bara ett hjälpmedel att hålla kylen någorlunda kallt om bilen är igång
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag funderar på att bytta ut AGM batterierna mot Litium och har tittat lite på Sunlux med värme ...
Kontakta Sunlux, de ger jättebra support innan och efter köp.
Ha manualen för laddaren tillgänglig så hjälper de dig säkert även med den delen - Så gjorde jag och har nu två 80 Ah + booster
 
Toppen