• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

laddaren

F

F.d. 11730

Guest
Är det någon som kan tala om var sitter laddaren till batterierna på en frankia ducato-90.:confused: När man står på 220v. tacksam för svar

F

F.d. 18508

Guest
Sv: laddaren

kan inte svara för just frankia men förmodligen inuti "elcentralen" där du har säkringar och nivågivare för vätskor mm..
är den trasig,låt den va kvar i skåpet och köp en cetek och koppla in istället..

F

F.d. 774

Guest

Hej!
På min Frankia -88 sitter elcentralen på väggen under garderoben utanför toaletten och där finns in röd strömbrytarebrytare som lyser på läget "Ein" när man har 230 V inkopplat.
Bredvid finns en tvåvägsbrytare med texten "Hauptbatterie laden" respektive "Zuzatsbattrie laden", och har man den på "Zuzats" så laddas bodelsbatterierna.
Detta går lätt att mäta med en vanlig spänningprovare.

mvh
Lasse

F

F.d. 53012

Guest

Som sagt den sitter i elcentralen och skruva ur hela centralen och ta med den till en yrkesskola som utbildar elektriker dom vill ha liknande problem att lösa, det hjälpte dom mig med när den krånglade och jag betalade med två tårtor och lite pengar till kaffekassan. Oftast inget stort fel men det är en förmögenhet att köpa en utbytesterminal.

Toppen