• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

laddare

F

F.d. 55293

Guest
Kan någon tipsa mig om vadför sorts 12 volts laddare jag kan köpa till datorn
Asus Eee Pc 900?
Mvh Sunesson :mh:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: laddare

Kjell & Co, Clas Ohlson, Jula m fl har ställbara omformare från 12V till en mängd olika spänningar för att passa olika datorer. Det följer med ett antal kontakter för att passa olika anslutningar på datorn.
 
B

Båtis

Guest
Sv: laddare

Hej! Vi köpte den här på Kjell & company tror den kostade 159:- har inte testat den ännu men det blir kanske i helgen då vi åker till Tyskland.
Mvh Maggan

44128.jpg

DC-DC ställbar 1,5-12V
Från 12/24V till 1,5-12V Spänningsomvandlare. Anslutes i bilens cigarrettuttag.
Ställbar utspänning: 1.5, 3.0, 4.5, 6.0, 7.5, 9.0, 12.0 Volt.
Max strömuttag: 2000mA
Avsäkrad mot överbelastning. Levereras med 7 st olika DC-pluggar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4058

Guest
Sv: laddare

Problemet med universalomformarna till bärbara datorer från Kjell & Co, Clas Ohlson, Jula m fl är att dom inte lämnar 12 volt ut. Dom börjar oftast på 15 volt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: laddare

Problemet med universalomformarna till bärbara datorer från Kjell & Co, Clas Ohlson, Jula m fl är att dom inte lämnar 12 volt ut. Dom börjar oftast på 15 volt.

Problemet er egentlig å få en stabil 12 V - enten reguleres spenningen ned for forsyninger for lavere spenninger enn 12V - eller opp og da må de starte høyere enn toppspenningen 14,4 som en har under ladning i en bil.

Hadde i den forrige bilen behov for en stabil 12 V forsyning til en flat-tv fra Phillips, endte med en inverter og orginalforsyningen. Bildet forsvant fra skjermen ved 11,8 V og sikkringen i Tven gikk ved 13 V!

Den boksen som maggan har kjøpt gir stabil spenning for alle innstillinger lavere enn 12 V og så lenge batteriet klarer å gi over 12 V er spenningen også regulert til 12 V. Faller spenningen fra batteri under 12 v så er spenningen ut fra regulatoren i beste fall den samme som batterispenningen, ofte ca 0,5 V lavere.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: laddare

Hej,

12 V är för lite, i varje fall till mina bärbara.

Dom kräver 18,5 V för att fungera !

Melle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: laddare

Det finns konverters som omvandlar 12 volt till 19 som datorn brukar behöva. Bland andra så har Kjell o Co en (art. 44-473) på 120 watt för kr 439,- . Det finns en billigare på 70 watt men den håller inte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: laddare

Ser ut til at ASUS eee bare bruker 9,5 V - dvs at en ikke må se på de ladere som er laget for laptops, men for de regulerbare som er for audio utstyr. Disse kan stilles inn for spenninger opp til ca. 12 V.

Antar at eee tåler ca. 10 V over lengre tid, men brennes ut ved uregulert spenning fra bil. Prøv å finne en regulator som tåler 35 W belastning, selv om de fleste eee bruker ca 20 W.

For større laptops så gjelder det regulatorer som øker spenningen fra 12 V og opp til hva PCen trenger, dette varier fra modell til modell - laveste jeg har sett er 16 V og høyeste er 24 V.
 
F

F.d. 4058

Guest
Sv: laddare

Asus Eee Pc 900 ska ha 12V. Nätadaptern är märkt 12V / 3A ut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: laddare

Fint, det jeg hadde funnet frem var en lader fra 12V som var beregnet på eee den ga bare 9,5 V - tipper dette er laveste spenning og 12V nær høyeste spenning. Uansett en regulator med maks 12V skulle fungere brukbert.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: laddare

Hej.
Vi har en bärbar dator med input på 18,5 V till den har vi köpt en laddare på Net on Net för 499:-
Nu pratar jag från 12 V till 220V.
På den står DC TO AC Powe Inverter 150W DC
input: Dc 12V. Output:230VAC,50HZ
Den använder vi även till mobiltelefoner som vi inte har billaddare till och till vår digitalkamera. Fungerar helt perfekt.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: laddare

Hej!
Hittade 12volts laddare orginal till Asus på On Off 299kr.
Trevlig helg
Sunesson
 
F

F.d. 52947

Guest
Sv: laddare

Var försiktig annars blir det dyrt.

Jag köpte en konverter med ställbart spänningsområde på Claes Olsson för några år sedan och har använt den regelbundet utan problem i flera år.

I sommras införskaffade jag mej en ny lap-top och skulle ut och åka då visade det sig att anslutningen till datorn inte stämde,men eftersom det medföljde flera utbytbara anslutningar så provade jag fram vilken som passade och satte dit den. Startade datorn och anslöt konvertern.

Rökpuff, svart skärm. bränt moderkort, svordomar och fram med kartboken.

Exakt vilket fel jag gjorde kan jag inte svara på, men antingen har jag apterat anslutningen fel så att + blev noll eller så var spänningen för hög för datorn.

Självrisken på drulleförsäkringen var 3000:-

Hälsningar
Ethel o Leif
 
Toppen