• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddare inkopplad på mppt

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Har en fundering, jag har en 100w solcellspanel med 20a mppt laddare kopplad direkt på batteriet. I mppt-laddarens förbrukarutgång har jag en 600w inverter inkopplad, nu till funderingen, vad händer om jag kopplar in min Calira 30/20 laddare i invertern? Rundgång eller?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddare inkopplad på mppt

Har en fundering, jag har en 100w solcellspanel med 20a mppt laddare kopplad direkt på batteriet. I mppt-laddarens förbrukarutgång har jag en 600w inverter inkopplad, nu till funderingen, vad händer om jag kopplar in min Calira 30/20 laddare i invertern? Rundgång eller?
---------------------------------------------------------------------------------------------
Nja, inte rundgång precis, men det går åt mera ström att försörja laddaren än du får ut ur den. Så man kan väl kalla det för "en säker väg mot nollpunkten" :D och absolut inte en evighetsmaskin.

Jag kommer ofta att tänka på någon gammal film om familjen Addams. Onkel Fester slog av brytaren till inkommande el, för han hade kopplat rundgång på elen i huset, så de behövde inte mer inkommande ny el..........Det kopplingsschemat skulle jag vilja ha tillgång till.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen