• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar solcellerna?

F

F.d. 12122

Guest
På själva regulatorn till solcellerna finns en grön lampa (det står charge bredvid den) och och den borde väl lysa grönt när solcellerna laddar?
Under Charge-lampan finns en gul lampa för Status.
Mätte strömmen från solcellen i helgen (kablarna längst till vänster) och fick 20,8 Volt .
De två kablarna som går till batteriet hade 12,8 Volt.
Min undran är nu om och när den gröna charge-lampan ska lysa. Laddar den batteriet trots att lampan inte lyser?
Man funderar ju på varför det inte lyser när det finns ström på kablarna.
Tacksam för vägledning!
/Göran
 

Bilagor

  • Solar Controller.JPG
    Solar Controller.JPG
    46,1 KB · Visningar: 14
  • Controller öppnad.JPG
    Controller öppnad.JPG
    50,4 KB · Visningar: 15
F

F.d. 12122

Guest
Sv: Laddar solcellerna?

Den enda säkring jag hittat är den gröna säkring (30 A) som sitter ganska mitt på kortet (se bilden), men det är kanske flera/andra säkringar att kolla?
/Göran
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Laddar solcellerna?

Kablarna till batteriet brukar även dom vara avsäkrade (mellan regulator och batteri)
an ju även vara själva regulatorn som tröttnat .
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Laddar solcellerna?

Är det lysdioden som har stuckit? Tolkar jag dig rätt så laddas batteriet. Uppmätt på alla ställen?
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Laddar solcellerna?

Hej!

12,8 V brukar vara den spänning ett batteri har som inte har laddats på några dagar och inte heller levererar ström till någon större förbrukare. För att batteriet skall laddas så måste spänningen på anslutningarna från regulatorn vara högre än batterispänningen, upptill 14,3 V. Det verkar alltså som att det inte går någon ström till batteriet. Och eftersom du mätte spänningen vid regulatorn på ledningarna som går till batteriet, så kan det ju inte vara fel på säkringarna vid batteriet. Det kanske finns någon mer säkring i regulatorn?

//Birger
 
F

F.d. 12122

Guest
Sv: Laddar solcellerna?

Tack för alla svar!!
Ska kolla alla säkringar till helgen, men hur tusan kan man kontrollera om det är själva regulatorn eller lysdioden som lagt av?? Är det den gamla uteslutningsmetoden som gäller, eller kan man mäta på fler ställen?
/Göran
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Laddar solcellerna?

Birger gör en bra beskrivning, dvs mät på batteripolerna (borde vara samma som vid regulatorn ca 12,5V). Starta sen regulatorn, då ska du ha högre spänning ut till batteriet (t.ex. 13,5V). Har du fortfarande samma låga värde, så ligger felet i regulatorn, för du hade väl ström från solen.
 
F

F.d. 12122

Guest
Sv: Laddar solcellerna?

Hmmmm... nu känner jag mig väldigt dum, men hur startar man regulatorn? Vad jag kan se så finns ingen on/off-knapp el.dyl.
/Göran
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddar solcellerna?

Hej gosu1 prova så här. Täck över hela solcellen på taket med en masonitskiva eller dyligt någon kväll de lovar solsken nästa dag. Låt allt vila tills framåt middagen när solen lyser som starkast. Börja med att mäta på regulatorn. Du bör ha nära noll volt på kablarna från solcellen och troligtvis cirka 12,7 volt på kablarna som går till batteriet. Mät för kontroll även över batteripolerna på bodelsbatteriet som bör visa samma värde som kablarna vid regulatorn.
Klättra upp och plocka bort skivan från solcellen. Vänta några minuter och mät åter vid regulatorn. Då bör spänningen över kablarna från solcellen ha gått från noll volt till någonstans mellan 17 till 22 volt beroende av utförande på solcellen och solens styrka. Mät sedan på kablarna som går till batteriet, den spänningen skall då ha ökat från det tidigare värdet på cirka 12,7 volt till någonstans mellan 13,5 till kanske 14,4 volt om regulatorn är ok. Mät till sist även vid batteriet, där skall också värdet ha ökat till samma styrka. Om värdet är kvar vid cirka 12,7 volt som innan avtäckningen och alla säkringar är hela så är troligtvis regulatorn kass och då är det nog enklast att köpa en ny.

Lycka till. JANKRO.
 
Toppen